18-02-2019 14:09 | Door: Emma Rotman

T-Mobile zet stappen op weg naar circulariteit in de telecomsector. Afgelopen week arriveerde de eerste container met 25.000 afgedankte smartphones uit Kameroen om gerecycled te worden.

In de strijd tegen e-waste introduceerde T-Mobile de Recycle Deal: aan het einde van hun contract kunnen klanten hun telefoon terug verkopen tegen een vooraf vastgestelde waarde. Voor elke telefoon die een tweede leven krijgt, redt T-Mobile bovendien een ‘afvaltelefoon’ van de e-waste vuilnisbelt. De ambitie is om telefoons tot afvalvrije gebruiksvoorwerpen te maken.

Een goede en noodzakelijke ontwikkeling, zegt directeur Zakelijke Markt Leon Toet: “Als telecomprovider brengen wij veel toestellen in de markt. Dit is het moment waarop we onze verantwoordelijkheid moeten nemen en actief moeten bijdragen aan duurzamer gebruik van waardevolle grondstoffen.”

Winst voor milieu, consument en markt

Ook voor zakelijke klanten wordt duurzaamheid een steeds belangrijker aspect, ziet Toet. Programma’s zoals de Recycle Deal sluiten daar goed op aan. “Allereerst dragen we bij aan de reductie van e-waste, motiveren we klanten met een financieel voordeel en zorgen ervoor dat T-Mobile zich onderscheidt door tegemoet te komen aan veranderende eisen van de markt.”

T-Mobile werkt als eerste telecomprovider samen met Closing the Loop, die afgedankte smartphones uit landen zonder recyclemogelijkheden naar Europa haalt om ze daar te recyclen. Op deze manier heeft Closing the Loop inmiddels ruim 2,2 miljoen telefoons van de vuilnisbelt gered.

Circulariteit

T-Mobile is niet het enige telecombedrijf dat zich bezighoudt met circulariteit. Zo werkt KPN vanaf 2015 klimaatneutraal en is een circulaire bedrijfsvoering de volgende stap. Jeroen Cox, senior-manager energie & milieu, legt uit dat KPN daarom nu wil weten waar de producten die het bedrijf afneemt uit bestaan. Die kennis is cruciaal om een circulaire bedrijfsvoering mogelijk te maken.

"Zo zijn we nu met een pilot begonnen om een materiaalpaspoort te maken. Waar is het product van gemaakt? Waar komen de grondstoffen vandaan? Hoe weet je dat het eerlijk is, zonder kinderarbeid enzovoort? Circulair is het nieuwe duurzaam.”

Lees verder: De kansen van digitalisering volgens KPN: ‘Naast een flesje cola ook een pakketje uit de automaat'

 

BRON: T-MOBILE | AFBEELDING: ADOBE STOCK