12-09-2017 17:14 | Door: Erik Verheggen

Is dit het zoveelste duurzaamheidslijstje? Nee, zeggen de initiatiefnemers van eerste de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII) Award. Dinsdag riepen zij DSM uit tot eerste winnaar.

De award werd door CEO Feike Sijbesma van DSM in ontvangst genomen uit handen van Peter Blom, CEO van Triodos.

De laatste jaren is in het bedrijfsleven een verschuiving gaande van de focus op de korte termijn en op winstoptimalisatie naar een lange termijnvisie op maatschappelijke waardecreatie en maatschappelijke verantwoordelijkheid. Bedrijven komen er niet meer mee weg om zich uitsluitend te focussen op aandeelhouderswaarde en winst, constateren de initiatiefnemers.

Maatschappelijke impact

Bestuurders en commissarissen kunnen hun kennis en macht aanwenden om maatschappelijke impact te maken, maar blijven te vaak in gebreke. Of dat nu een bijdrage is aan een duurzame wereld, het creëren van meer werkgelegenheid of voor de buitenwereld transparant bestuur. De maatschappelijke ambities zijn er vaak wel, maar worden lang niet altijd omgezet in daden en resultaat.

Daarom introduceren Management Scope, Impact Centre Erasmus en Accenture Strategy de Management Scope Corporate Impact Index (MSCII), waarin de positieve bijdrage van bedrijven aan de maatschappij inzichtelijk wordt gemaakt. De honderd grootste bedrijven in Nederland worden beoordeeld door de activiteiten in brede zin, waarmee zij meerwaarde creëren voor de maatschappij, in kaart te brengen en te ranken.

Top 3

Met een eindscore van 81 op 100 staat DSM bovenaan de eerste versie van de lijst. De top-3 wordt gecompleteerd door ABN AMRO (78 punten) en Ahold Delhaize (ook 78 punten).

Het onderzoek is uitgevoerd onder de honderd grootste bedrijven in Nederland. De Management Scope Corporate Impact Index geeft met een totaalscore de positieve impact weer die bedrijven maken op de samenleving. De totaalscore wordt berekend op basis van een aantal indicatoren, zoals goed en transparant bestuur, de relatie met de buitenwereld, financiële gezondheid, duurzaamheid en werkgeverschap. Aan deze vijf aspecten liggen ruim twintig meetbare criteria ten grondslag. De studie wordt jaarlijks herhaald.

Feike Sijbesma

In reactie stelde CEO Feike Sijbesma van DSM in Management Scope: “De bestaansreden van DSM gaat verder dan alleen winst maken of aandelenkoers omhoog krijgen. Wij willen waarde toevoegen aan de mensen op deze aarde, aan de planeet zelf en we willen economische waarde creëren.”

Met de MSCII beogen de initiatiefnemers een steun in de rug te geven aan bestuurders en commissarissen die hun nek uitsteken en maatschappelijke verantwoordelijkheid koppelen aan de bedrijfsstrategie. Ook willen ze een spiegel voorhouden aan wie nog veel te winnen heeft. Hiermee willen de initiatiefnemers de dialoog in de, in hun ogen, goede richting sturen: van financiële output naar maatschappelijke impact.

Sander van Ginkel, Managing Director van Accenture Strategy: “Organisaties zijn zich er in toenemende mate van bewust dat zij de negatieve impact die ze maken op de maatschappij niet alleen dienen te corrigeren, maar tevens verantwoordelijkheid moeten nemen lom extra waarde op te leveren voor de maatschappij. Wij zijn ervan overtuigd dat een dergelijke lange termijnaanpak ook de financiële resultaten ten goede komt.”

Bron: Accenture | Foto: DSM | Foto Feike Sijbesma: Ermindo Armino/Creative Commons