10-02-2018 12:24 | Door: Joyce de Thouars

Online platforms zoals Amazon en Ebay hebben een ongekende impact gehad op de retail sector zoals mobiliteitsaanbieders waaronder Uber de transportsector transformeerde. Nu is er een platform, genaamd 3Dexperience Marketplace, dat hetzelfde wil doen voor de industrie.

Een ‘online ecosysteem’ dat betere samenwerking tussen innovatieve ondernemingen en industriële bedrijven en dienstverleners mogelijk maakt. Oprichter Dassault Systemès heeft hoge verwachtingen van het in februari gelanceerde platform.

3D-printen on demand

Het cloudbased platform faciliteert transacties in digitaal ontwerp en productie. Bedrijven die bijvoorbeeld op zoek zijn naar 3D-printbedrijven hebben online toegang tot on demand productie. Bovendien biedt het platform intelligente diensten voor het inkopen van onderdelen. Een voordeel hiervan is, volgens Dassault Systemès, dat samenwerking en algemene innovatieprocessen worden gestroomlijnd.

Ruim vijftig digitale fabrikanten hebben zich al bij het platform aangemeld. Deze fabrikanten zijn goed voor meer dan 500 machines en gebruiken meer dan 30 miljoen componenten van 600 leveranciers. Alle transacties tussen de kopers en verkopers worden door het platform beheert.

Duurzame innovatie is prioriteit

Bernard Charlès, CEO bij Dassault Systèmes, refereert aan een ‘industriële renaissance’. “Dit leidt naast digitalisering tot de opkomt van nieuwe spelers en vernieuwende oplossingen, processen en diensten. Duurzame innovatie krijgt hierbij voorrang op productiviteit”, stelt Charlès.

Met het online platform beoogt Dassault Systèmes een waardeketen te realiseren ‘die een nieuwe manier van zaken doen mogelijk maakt’ en ‘waarbij innovatie en het creëren van waarde in de industrie mogelijk is.’

Bron: Dassault Systemès | Foto: Adobe Stock