09-11-2018 12:03 | Door: Joyce de Thouars

Een SDG-tool van Trucost, onderdeel van S&P, meet de impact van producten en hun omzet op de Sutainable Development Goals (SDGs). Rockwool deed mee met een eerste pilot om te zien hoe groot de impact van zijn productportfolio en omzet is.

Het meetinstrument beoordeelt de SDG-prestaties van een bedrijf op basis van een kwantitatieve analyse. Daarbij wordt de hele waardeketen en de geografie waarbinnen deze opereert meegenomen. Bij de beoordeling kijkt de tool niet alleen naar de positieve impact. Ook wordt de mogelijke of feitelijke negatieve impact als een risico aangegeven.

Van SDG’s naar business

Steenwolisolatiefabrikant Rockwool gebruikt de SDGs als een raamwerk om uitdagingen op het gebied van duurzame ontwikkeling in kansen voor zijn innovatieve producten om te zetten. 

Met een score van 84 uit 100 is de omzet van Rockwool volgens de tool volledig SDG-positief. De bijdrage van Rockwool is het grootst op de doelen klimaatactie, betaalbare en duurzame energie, en waardig werk en economische groei. Het SDG-risicoprofiel is volgens het bedrijf typerend voor de verwerkende industrie. Bovendien neemt Rockwool risicobeperkende maatregelen over de hele waardeketen.

Isolatie levert uiteindelijk meer op

‘Wij zijn ervan overtuigd dat bedrijven zich moeten richten op de SDG-impact van hun producten naast het beperken van de negatieve impact door hun operaties. Met de impact van onze producten kunnen we een groot verschil maken”, zegt Anthony Abbotts, director Group Sustainability bij Rockwool.

Abbotts schetst dat gedurende de levensduur van Rockwool’s technische isolatieproducten de energie- en CO2-besparingen duizenden maal groter zijn dan de energieconsumptie en CO2-uitstoot gedurende de winning van het materiaal, het transport en de productie.

SDG-gerelateerde omzet

Voor Rockwool laat de positieve uitslag zien dat bedrijfsgroei en het bijdragen aan een duurzame wereld prima samengaan. De score van andere bedrijven die aan de pilot meededen, waaronder Iberdrola, Ørsted en Spectrum Brands Holdings is onbekend. Wel onthulde Trucost dat van de 13 bedrijven die meededen bijna $ 233 miljard aan omzet bijdroeg aan het behalen van de SDGs. Dat is gelijk aan 87 procent van hun totale omzet.