08-01-2019 14:41 | Door: Bas Joosse

Chemieconcern Nouryon organiseert dit jaar voor de derde keer de Imagine Chemistry wedstrijd. Onder andere start-ups, scale-ups en universiteiten worden uitgedaagd om chemische uitdagingen op te lossen. Nouryon werkt dit jaar samen met grote partijen, waaronder Unilever.

Nouryon organiseert de Imagine Chemistry wedstrijd sinds 2017. Om de wedstrijd meer te focussen op businesskansen, gaat Nouryon partnerships aan met drie grote bedrijven: industriegigant Unilever, het Duitse investeringsfonds High Tech Gründerfonds en het Green Chemistry & Commerce Council (GC3), een samenwerkingsfonds dat duurzame chemie probeert te stimuleren.

“Een partnership is de sleutel naar succes. We zijn heel blij dat we meer organisaties kunnen toevoegen aan ons Imagine Chemistry-netwerk. Unilever is één van onze belangrijkste klanten”, stelt Charlie Shaver, CEO van Nouryon.

Vijf gebieden

De oplossingen voor 2019 worden gezocht in vijf categorieën. In samenwerking met Unilever wordt gezocht naar duurzame, ongevaarlijke biobased surfactants. Dit zijn stoffen die actief worden als er water bij gevoegd wordt, zoals afwasmiddel. Daarnaast vraagt Nouryon ook input voor oplosisnge om de eigen chemische productieprocessen zo efficiënt mogelijk te maken. In de categorie ‘pushing the frontiers of chemical innovation’ draait het om innovatieve ideeen om de chemie duurzamer te maken.

“Imagine Chemistry springt eruit door de samenwerkende aanpak. Het is een platform dat helpt om mooie innovatieve oplossingen naar het volgende level te brengen. Hiermee dragen we bij aan de vraag van onze klanten”, zegt Peter Nieuwenhuizen, Chief Technology Officer bij Nouryon. In mei worden twintig finalisten gekozen en uitgenodigd om hun ideeën verder te ontwikkelen.

Watermerktechnologie

In 2017 was de Nederlandse start-up Filigrade één van de winnaars. Het bedrijf ontwikkelde een watermerktechnologie waarbij een onzichtbaar watermerk op kunststof verpakkingen wordt aangebracht. Het watermerk bevat informatie over de fabrikant en het product, waardoor het product beter gerecycled kan worden. Een andere toepassing van het watermerk is het bevestigen van de authenticiteit van een product. De laminaatindustrie bijvoorbeeld gaat op deze wijze vervalsing tegen. 

 

Bron: Nouryon | Afbeelding: Adobe Stock