09-10-2019 11:00 | Door: Hidde Middelweerd

Verduurzaming is al jaren een tweede natuur voor Corbion. Het biotechconcern maakte echter extra grote slagen door de bedrijfsvoering in lijn te brengen met de Sustainable Development Goals (SDG’s). Diana Visser, directeur sustainability bij Corbion, legt uit hoe het bedrijf dat aanpakte.

Voor wie het niet weet: de SDG’s werden door de Verenigde Naties in het leven geroepen om vorm te geven aan de wereldwijde ontwikkelingsagenda tot en met 2030. In totaal werden er 17 ontwikkelingsdoelen geformuleerd, van no poverty en zero hunger tot climate action en gender equality.

De SDG’s helpen lidstaten van de VN bij het ontwikkelen en aanscherpen van hun eigen ontwikkelingsstrategieën, maar ook voor het bedrijfsleven bieden ze een relevant raamwerk. Steeds meer bedrijven grijpen de ontwikkelingsdoelen aan om hun eigen duurzaamheidsstrategie aan te scherpen. Zo ook Corbion.

“Tijdens onze meest recente strategie-update wilden we duurzaamheid nog beter integreren in onze bedrijfsvoering”, aldus Visser. “Daar hielpen de SDG’s enorm bij.”

De voordelen van de SDG’s

Een belangrijk voordeel van de SDG’s is bijvoorbeeld dat ze gericht zijn op de lange termijn, aldus Visser: “Toen we onze eigen langetermijnstrategie en -visie op het gebied van duurzaamheid formuleerden, kwamen de SDG’s goed van pas; ze zijn zo geformuleerd dat je je eigen strategie eraan kunt linken.”

“De SDG’s gaan daarnaast zowel over de impact op mensen als over de impact op de planeet. En ze zijn niet alleen gericht op ontwikkelingslanden maar gaan over de problemen die in elke regio spelen”, vervolgt Visser.  “Ze dekken dus alle relevante aspecten van (sociale) duurzaamheid en bieden daarmee een goede context voor je eigen duurzame doelen; ze laten perfect zien hoe jouw inspanningen bijdragen aan een betere wereld.”

Stap 1: focus aanbrengen

Genoeg voordelen dus. De volgende vraag is natuurlijk: hoe ga je als bedrijf  met de SDG’s aan de slag? Volgens Visser is het aanbrengen van focus stap één. Wie inzet op álle 17 ontwikkelingsdoelen verliest namelijk een belangrijk voordeel. “Het grote voordeel van de SDG’s is juist die focus: door je te concentreren op je sterke punten maak je meer impact”, legt Visser uit.

'Wie inzet op alle 17 SDG's verliest een belangrijk voordeel'

Corbion zette daarom de SDG Selector Tool in, legde het productportfolio langs de lat van de SDG’s en zette surveys uit in verschillende bedrijfsonderdelen, om erachter te komen welke ontwikkelingsdoelen het beste bij Corbion’s bedrijfsvoering aansluiten. “Kijk daarbij ook aandachtig naar de onderliggende targets en kpi’s (kritieke prestatie-indicatoren, red.) van de SDG’s, zodat je echt weet wat ze betekenen”, raadt Visser aan.

Voor Corbion bleken SDG 2 (zero hunger) en 12 (sustainable consumption and production) eruit te springen. “Onze producten dragen direct bij aan de gezondheid van mensen en verlengen de houdbaarheid van voedingsproducten, dus de link met SDG 2 is duidelijk”, verklaart Visser. “Daarnaast is duurzame landbouw een belangrijk onderdeel van SDG 2, waar wij als Corbion ook een steentje aan bij dragen met ons Responsible Sourcing-programma."

Ook SDG 12 bleek een logische keuze: Corbion's biobased producten dienen als alternatief voor eindige fossiele grondstoffen en dragen daarom bij aan het creëren van een circulaire economie. “Daarnaast hebben we duurzaamheidsdoelstellingen gesteld voor onze eigen fabrieken, zoals het verlagen van onze CO2-uitstoot en het hergebruik van afval”, zegt Visser. “Dat sluit weer perfect aan bij het stukje sustainable production.”

Stap 2: SDG’s integreren in de bedrijfsvoering

Als eenmaal duidelijk is welke SDG’s het meest relevant zijn, is het zaak om ze te integreren in de bedrijfsvoering. Corbion doet dat aan de hand van zogeheten sustainability assessments: een methode waarmee de duurzaamheidsimpact van elke keuze meegenomen wordt in de uiteindelijke beslissingen.

Corbion voert voor elk innovatieproject zo’n sustainability assessment uit en zet de SDG’s in om innovatie te sturen, stelt Visser: “We hebben aantal vragen geformuleerd die we bij elk beslismoment stellen. Belangrijke voorbeelden zijn: in hoeverre draagt dit project bij aan de SDG’s? En heeft het positieve of negatieve impact op de ontwikkelingsdoelen? Door je dit constant af te vragen, verlies je de SDG’s niet uit het oog en kun je bijsturen, om positieve impact te vergroten en eventuele negatieve impact te mitigeren.”

Stap 3: meten = weten

Om daadwerkelijk bij te kunnen sturen, is het meten van die impact essentieel. Ook daar zet Corbion fors op in, met als doel om in 2030 de impact van het volledige productportfolio (op zowel milieu als mens) in kaart te hebben gebracht. “Dat is enorm belangrijk”, stelt Visser. “Als je een duurzaamheidsclaim maakt over je producten, moet duurzaamheid immers in de hele keten gegarandeerd zijn. Dat moet je kunnen aantonen.”

Voor 40 procent van de productportfolio is al een LCA uitgevoerd

Door middel van life cycle assessments (LCA's) voor de verschillende producten in Corbion’s portfolio, wordt elke schakel in de keten onder de loep genomen. Daarbij kijkt het bedrijf naar zaken als energiegebruik, grondstoffengebruik en natuurlijk de impact op het milieu. “Hoe scoren we en wat zijn de verbeterpunten?”, licht Visser het doel van deze assessments toe. “Dat weten we inmiddels voor ongeveer 40 procent van ons productportfolio.”

Daarnaast werkt Corbion aan een tweede manier om duurzame impact inzichtelijk te maken. Het biotechconcern sloot zich aan bij de Roundtable for Product Social Metrics, dat een meetinstrument ontwikkelt voor de sociale impact van producten. “Dan kijk je dus naar de impact op mensen in de keten, van werknemers tot consumenten en lokale gemeenschappen”, aldus Visser. “Die methode passen we momenteel toe in een pilot, om hem daarmee te verbeteren en te bepalen hoe we deze het beste binnen Corbion kunnen toepassen.”

Stap 4: samen sta je sterk

Om duurzame impact vervolgens te vergroten, is samenwerking binnen en buiten de keten onmisbaar. “Onze CO2-footprint hangt in verregaande mate samen met die van onze partners ”, stelt Visser. “Het is dus enorm belangrijk om samen te werken en de impact op het milieu in onze hele waardeketen te verkleinen.”

Ook daar helpen de SDG’s bij. Ze dienen als een helder communicatiemiddel, waarmee je partners duidelijk kunt informeren over de duurzaamheidsuitdagingen in de keten. De SDG’s vormen een gezamenlijke taal, stelt Visser, waarmee bedrijven elkaar sneller vinden, sneller samenwerkingen kunnen optuigen en dus meer impact kunnen maken. “De ontwikkelingsdoelen zijn heel herkenbaar. Als een ander bedrijf (binnen of buiten de eigen keten) zich bijvoorbeeld op dezelfde doelen blijkt te focussen, weet je meteen dat daar potentie voor samenwerking ligt.”

Stap 5: duurzame successen boeken

Corbion heeft met bovenstaand stappenplan inmiddels verschillende duurzame successen geboekt. Zo is Visser trots op de samenwerkingen in Thailand, om de suikerrietsector daar gezamenlijk te verduurzamen. Zowel Corbion’s productielocaties in Thailand als de lokale suikerrietleveranciers behaalden dit jaar de Bonsucro-certificering, waarmee milieubewuste en sociaalverantwoordelijke suikerrietproductie gegarandeerd is.

Dat is waar het integreren van de SDG’s uiteindelijk om moet gaan, aldus Visser: duurzame successen boeken. “Onderzoek dus goed welke SDG’s het beste aansluiten bij je bedrijfsvoering en productportfolio”, besluit ze. “En dan aan de slag.”

Meer weten over Corbion’s activiteiten op het gebied van duurzaamheid en de SDG’s? Bekijk deze video.

Corbion is wereldwijd marktleider op het gebied van melkzuur en melkzuurderivaten en leverancier van emulgatoren, functionele enzymenmixen, mineralen, vitamines en uit algen gewonnen ingrediënten. Corbion’s producten voegen belangrijke functionaliteiten toe aan producten in markten zoals voeding, huishoudelijke producten, persoonlijke verzorging, diervoeding, geneesmiddelen, medische implantaten en bioplastics.

Foto: Adobe Stock