16-10-2019 17:00 | Door: Albert Biondina

Het aantal elektrische auto’s in Nederland stijgt snel. Uit een onderzoek van Metabolic, Copper8 en Universiteit Leiden blijkt dat de groeiende vraag naar schaarse metalen voor de productie van deze auto’s in de toekomst een obstakel kan zijn. De onderzoekers zien ook oplossingen.

Uit cijfers van de RVO blijkt dat er in september 171.000 elektrische voertuigen in Nederland rondreden terwijl dat er in 2018 nog maar 142.000 waren. In 2030 zijn er, als het aan het kabinet ligt, in Nederland bijna twee miljoen elektrische auto’s op de weg.

Schaarse metalen

Volgens het onderzoek van Metabolic, Copper8 en Universiteit Leiden zou Nederland 1 tot 4 procent van de wereldwijde productie van zes schaarse metalen in de auto-industrie verbruiken. “De vraag naar deze schaarse metalen voor elektrisch transport zal in 2030, 17 tot 28 keer groter zijn dan in 2020” zegt co-auteur en programmaleider circulaire industrie van Metabolic, Pieter van Exter. “De elementen neodymium, dysprosium en praseodymium - die nodig zijn voor elektrische motoren - zijn ook nodig voor de productie van zonnepanelen en windturbines. Daardoor ontstaan spanningen tussen verschillende duurzame oplossingen.”

Lees ook: Bloomberg: in 2040 500 miljoen elektrische auto’s op de weg​

Aanbeveling

De ‘eerlijke’ hoeveelheid schaarse grondstoffen waar Nederland recht op heeft wanneer gekeken wordt naar hoeveelheid inwoners vergeleken met andere landen komt uit op 0,9 procent. Daarom doen de drie partijen een aanbeveling over hoe de transitie naar een schoon elektrisch transportsysteem toch mogelijk gemaakt kan worden.

Simpelweg minder elektrische auto's

Het onderzoek luidt dat de beste manier om het gebruik van schaarse metalen te verminderen het omarmen van nieuwe mobiliteitsconcepten is. De drie partijen stellen voor dat, in plaats van alle fossiele met elektrische auto's te vervangen, er een systeem moet komen met zelfrijdende autotechnologie en digitale platforms. “In plaats van eigenaar zijn van een auto, zouden mensen kunnen worden opgepikt door zelfrijdende auto’s, via een uitgebreide versie van het hedendaagse deelauto-apps.” Volgens de onderzoekers zou een systeem zoals deze de hoeveelheid auto’s met 900.000 kunnen verminderen tot één miljoen auto’s.

Lees ook: Volvo-Geely zet in op verbrandingsmotor; minder gek dan het klinkt

Kleinere accu’s

Volgens de onderzoekers zijn de meeste ritten in Nederland van korte duur. Zo bleek in 2017 uit een onderzoek van het Kennisinstituut voor Mobilitietsbeleid dat de gemiddelde werk-gerelateerde afstand 24,5 kilometer is. Volgens de onderzoekers is een batterijcapaciteit van 250 kilometer daarom voldoende. “Met voorspellingen dat het bereik van standaard accu’s in de komende tijd richting de 500 kilometer zal gaan,” schrijven ze, “zouden we voor de meeste toepassingen in Nederland de accucapaciteit kunnen halveren.”

Alternatieven schaarse metalen

Ook is het zoeken naar alternatieve materialen volgens de onderzoekers een goed idee. Zo kan men neodymiummagneet-elektromotoren door een op koper gebaseerde inductie vervangen. Ook zien de onderzoekers solid-state batterijen die vloeibare elektrolyten vervangen door glas veelbelovend. “Deze ontwikkelingen vereisen lange doorlooptijden die zich uitstrekken tot na 2030,” schrijven ze. “Om de druk op metalen in de toekomst te verminderen zal een ontwikkeling zo snel mogelijk van start moeten gaan.

Bron: Metabolic | Foto: Adobe Stock