19-09-2017 07:17 | Door: Erik Verheggen

Provincie Zuid-Holland, Bam, gemeente Westland en TU Delft maken het onderhoud van de weg N211 tussen Den Haag en het Westland CO2-negatief.

Dat betekent dat bij het groot onderhoud meer CO2 wordt opgevangen dan dat er vrijkomt. Innovatieve bedrijven en ondernemers langs de weg leveren ieder hun bijdrage in de maatregelen die de weg duurzaam maken, meldt de provincie Zuid-Holland in een persbericht.

De volledig gerenoveerde N211 wordt volgens de provincie baanbrekend. Zo wordt er energie gewonnen uit het wegdek, die lokaal opgeslagen wordt in een warmte-koudeopslagsysteem. Naburige bedrijven zijn ook aangesloten op het systeem zodat warmte uitgewisseld kan worden. Objecten langs de weg, zoals lantaarnpalen en bushokjes wekken zelf energie op.

Materialen

Materialen zijn zo veel mogelijk hernieuwbaar of worden hergebruikt uit de oude weg. Zo worden de bestaande betonnen damwanden gebroken en hergebruikt in de fundering van de nieuwe weg. Het verwijderde, teerhoudende asfalt wordt in een test met schimmels gereinigd.

De kennis die de provincie opdoet over het proces en de maatregelen wordt toegepast in andere wegen en gedeeld met andere overheden.

“We willen een voorbeeldproject neerzetten op het gebied van energietransitie bij aanleg en onderhoud van wegen”, zegt gedeputeerde Floor Vermeulen. “Dat vraagt om een andere aanpak. In de aanbesteding hebben we aannemers gestimuleerd de weg aan te leggen met de duurzame technologie van morgen én ruimte te bieden aan veldtesten van de duurzame oplossingen van overmorgen.”

13.000 ton CO2

De maatregelen leveren samen een CO2-besparing op van 13.000 ton. “het streven was om 4.000 ton CO2 te compenseren die bij de werkzaamheden zal vrijkomen. In totaal neemt de weg dus per saldo CO2 op uit de lucht,” zegt Ronald van Hulst, directeur BAM Infra Regionaal.

De CO2-besparing is niet eenmalig. De zonnepanelen en warmte uit de weg leveren nog jarenlang energie nadat de weg weer open is. Burgers en bedrijven profiteren direct mee door toepassing van het concept “De Energieweg”.

Bam verwacht dat weggebruikers zo’n 2,5 procent minder brandstof gebruiken doordat de weg extra vlak en met een juiste textuur wordt aangelegd. Dat scheelt in de portemonnee en vermindert de dagelijkse CO2-uitstoot van de weg.

In het najaar van 2018 kunnen weggebruikers tussen Den Haag en Poeldijk voor het eerst over de volledig gereconstrueerde N211 rijden.

Bron: Zuid-Holland | Foto: Cyrustr