09-10-2017 13:59 | Door: Rianne Lachmeijer

Slimme sensoren in het wegdek die zichzelf opladen en die meten wanneer zout gestrooid moet worden. Deze nieuwe techniek gaan T-Mobile, Nowi en BAM Infra samen toepassen.

Dat meldt BAM Infra in een persbericht.

Door deze nieuwe techniek kan onderhoud plaatsvinden op basis van data en data-analyse. De sensoren geven preventief door wanneer het gaat vriezen. Onderhoud kan op deze manier veel slimmer en efficiënter worden uitgevoerd.

Hetzelfde geldt voor strooien: er kan veel gerichter en efficiënter worden gestrooid. Dit levert niet alleen een zoutbesparing op, maar is ook goed voor het milieu. Gestrooid zout verontreinigt namelijk de omgeving en bereikt via het grondwater naburige plassen, sloten en rivieren. Tenslotte is zout slecht voor de levensduur van het asfalt.

Slimme sensoren

De sensoren geven elk kwartier de temperatuur door. Die informatie wordt gekoppeld aan andere bronnen, zoals weermodellen. Vervolgens worden deze data geanalyseerd. Dit leidt tot een zeer nauwkeurige voorspelling over wanneer er waar gestrooid moet worden. 

De Nederlandse sensorontwikkelaar Nowi heeft ervoor gezorgd dat de sensoren zichzelf opladen met de ongebruikte signalen van WiFi, 4G en GSM. Door deze innovatie hoeven batterijen niet vervangen te worden, wat een grote kostenbesparing oplevert.

Het aandeel van T-Mobile in de pilot bestaat uit een nieuw landelijk dekkend Narrow Band Internet of Things netwerk. Hierdoor kunnen sensoren met een heel laag stroomverbruik data uitwisselen. Ook vanuit ontoegankelijke plekken, zoals in dit geval: het wegdek.

Amsterdam start met plaatsing

De eerste sensor is 5 oktober geplaatst. Naast T-Mobile, Nowi en BAM Infra zijn ook de gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam bij de pilot aangesloten. De gemeente Amsterdam en het Havenbedrijf Amsterdam plaatsen in november tien sensoren in hun wegennet.

Lees ook:

 

Bron: BAM Infra | Afbeelding header: Shutterstock.com | Overige afbeeldingen: BAM Infra.