13-11-2017 07:20 | Door: Rianne Lachmeijer

Een nieuwe brugbouwmethode waarbij delen van de brug gestandaardiseerd worden, levert CO2-reductie, kostenbesparing en minder verkeershinder op.

Dat blijkt uit onderzoek van het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) in opdracht van de provincie Noord-Holland. Dat meldt de provincie op de website. De provincie Noord-Holland wil deze methode gaan inzetten.

Industrieel, flexibel en demontabel

Het gaat om het ‘IFD-principe’. De afkorting staat voor industrieel, flexibel en demontabel. De brugelementen worden in een fabriek geproduceerd en passen precies in elkaar. Dit maakt hergebruik gemakkelijker. De provincie vergelijkt de methode met het bouwen met Lego, waarbij alle stukken ook perfect op elkaar aansluiten.

Kostenbesparing

Volgens het EIB-rapport levert de nieuwe methode een kostenbesparing van 15 procent op in bouw- en onderhoudskosten. Het demontabel karakter komt van pas, omdat de komende decennia naar verwachting duizenden beweegbare bruggen vervangen of gerenoveerd worden.

Landelijke normen

NEN werkt komende maanden aan de opstelling van landelijke normen voor de bouw met deze nieuwe methode. In 2018 moeten deze gereed zijn, zodat in 2020 de eerste IFD-bruggen gebouwd kunnen worden.

Dit betekent niet dat alle bruggen er in de toekomst precies hetzelfde uitzien. Het gaat namelijk om deelelementen. De vorm van de brug wordt bepaald door de locatie en functie.

Lees ook:

Bron: provincie Noord-Holland | Afbeelding: Shutterstock.com