07-03-2018 15:32 | Door: Martijn van der Donk

Volgens Marco Lemmers, oprichter van duurzame hotelketen Conscious Hotels doen grote traditionele spelers als Marriott, maar ook een grote nieuwkomer als Airbnb te weinig op het gebied van duurzaamheid.

De hotelbranche heeft inmiddels wel een eigen duurzaamheidscertificaat (Green Key-certificaat) maar volgens Lemmers mogen de eisen die aan dat certificaat zijn verbonden wel wat strenger. "Ze kijken of je lichtbronnen duurzaam zijn, maar de hoeveelheid lichtbronnen wordt buiten beschouwing gelaten." Ook een website als Booking.com selecteert hotels nog niet op basis van duurzaamheid, aldus de hotelondernemer. 

Veel te winnen op gebied duurzaamheid

In de hotelbranche is er veel te winnen op het gebied van duurzaamheid, constateert Lemmers. "Een hotel wordt zeer intensief gebruikt." Met in elke kamer een douche of bad, een toilet, wastafel is het gebruik van water en energie hoger dan in  veel andere sectoren. 

Lemmers: "Om een indicatie te geven van ons energieverbruik: vorig jaar hebben we een hotel geopend waarvan het dak volledig is bedekt met zonnepanelen. De zonne-energie die we daarmee produceren is echter maar goed voor 10 procent van de totale elektriciteitsproductie van dat hotel."

Dit fragment maakt onderdeel uit van een complete podcast. Abonneer je op de podcast via Soundcloud, iTunes of op je telefoon via een podcastapp. Zoek op: DuurzaamBV.

Interview: John van Schagen | Afbeelding: Conscious Hotels