25-09-2018 09:14 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

"Wat leuk! Er is veel moois over ons verbouwde kantoor in Alkmaar te vertellen. Ik neem je graag mee in wat we hier doen", mailt Jordi Scholten, strategy consultant van ABN AMRO enthousiast. Het is bovendien Paris Proof. Dat moet wel een bijzonder gebouw zijn.

Het Paris Proof bankkantoor is gesitueerd in historisch hartje Alkmaar, tegenover de Grote Sint-Laurenskerk. Ooit was het een postkantoor, maar sinds de jaren tachtig is het eigendom van ABN AMRO. Het lijkt een regulier middelgroot bankkantoor. Zoals zo vele. Niks aan de hand. Een vierkante grijze doos, met een chique stenen gevel en op logische plekken grote glazen puien. Bovenop de doos prijkt de groene ABN AMRO vlag en boven de ingang het logo.

Moswand

Het groene karakter van het gebouw komt pas aan de oppervlakte bij binnenkomst. Achter de balie is een moswand geplaatst. Op verschillende tafels in de lobby liggen ‘wist je datjes’; kartonnen bordjes met hierop de duurzame feiten van het gebouw. In de hoek van de ontvangstruimte wordt dit op een rolbanner nog eens dunnetjes over gedaan.

Minimaliseren

Jordi Scholten heeft Bart Bos meegenomen voor de rondleiding. Bos is net als Scholten werkzaam bij de afdeling Facility Management en was projectleider van de duurzame verbouwing van het regiokantoor van Alkmaar. “Zullen we naar boven gaan?”, stelt Bos voor nadat we elkaar in de groene ontvangstruimte hebben begroet. Hij doelt op een vergaderruimte op de eerste verdieping. Voorheen was dit het bedrijfsrestaurant voor de 450 collega’s die in Alkmaar werken. Compleet met spoelkeuken en energieslurpende koelmachines. “Maar we hebben het hele keukenspul eruit gehaald”, vertelt Bos. “Verduurzamen begint natuurlijk met kijken of het wat minder kan.” Nu is het een vergaderplek.

The Green Quest

Het plan om het regiokantoor in Alkmaar grondig aan te pakken ontstond in 2014. Jordi Scholten: “We deden mee met een duurzaam initiatief van BNR en het FD: The Green Quest. Natuurlijk was duurzaamheid een actueel thema. Er was uiteraard de opmaat naar het klimaatakkoord van Parijs. Ook startten wij als bank zelf met de ontwikkeling van een duurzaamheidsstrategie. Met de focus op energie, circulariteit en gezondheid. Dat wilden we nastreven in onze kantoren voor onze medewerkers, maar ook voor onze klanten. Het kantoor in Alkmaar was op dat moment echt aan een verbouwing toe. Op natuurlijke vervangingsmomenten konden we verbouwen.”

Ambitie

Bart Bos vult aan: “We merkten aan de klachten van medewerkers over het binnenklimaat dat het gebouw aan de beurt was. Ook onze onderhoudspartij gaf het aan, zij moesten te vaak langskomen om storingen op te lossen. Dan weet je dat je aan de gang moet.” Het liefst deden ze dat ambitieus. En met een terugverdientijd van maximaal zeven jaar. Als signaal. Om aan andere partijen te laten zien dat het kan om een bestaand gebouw Paris Proof te maken.

De volledige reportage is te lezen in het magazine Toekomstbouwers van Dutch Green Building Council, dat in het teken staat van Paris Proof. Meer informatie over Paris Proof en de Dutch Green Building Week is hier te vinden.

 

Bron en foto: ABN AMRO