29-09-2018 12:15 | Door: Rianne Lachmeijer

Het is weer weekend: een goed moment om de artikelen te lezen waar je gedurende de week niet aan toe bent gekomen. DuurzaamBedrijfsleven zet de meest gelezen artikelen van deze maand op een rij:

Niet alleen zonnepanelen op het dak, maar ook op de gevel

Door zonnepanelen niet alleen op het dak maar ook op de gevel te monteren is het BAM gelukt om een appartementencomplex aardgasloos op te leveren. Het is de eerste keer dat een appartementencomplex van vijf verdiepingen volledig zelfvoorzienend is.

Een belangrijke mijlpaal, aldus projectmanager Peter Poell bij BAM Wonen: “De uitdaging bij meerlaagse gebouwen is dat je energie moet opwekken en dat kun je alleen nog met PV-panelen. Die PV-panelen liggen op het dak dus eigenlijk is het dakoppervlak de beperking om in de hoogte te gaan.” Gaat BAM deze innovatie opschalen? Dat lees je in onderstaand artikel.

Lees verder: Zonnepanelen op de gevel maken deze woningen all electric

Twee treinen die op waterstof rijden doen intrede op Duitse spoor

Stoom en water, dat zijn de enige stoffen die de twee treinen van het Franse Alstrom treinen uitstoten. De treinen die sinds kort rond in Duitsland rond rijden opereren daarmee volledig emissievrij. De zogeheten Coradia iLint treinen zijn in staat om 1.000 kilometer af te leggen op een volle tank waterstof.

Alstom, maker van de waterstoftrein, laat weten dat het tot en met 2021 nog eens 14 waterstoftreinen zal leveren aan Duitsland. 

Lees verder: Eerste treinen op waterstof rijden nu rond in Duitsland

Ed Nijpels over de uitdagingen en kansen van de klimaattransitie

In een interview met DuurzaamBedrijfsleven windt Ed Nijpels er geen doekjes om: “Er is uiteindelijk geen plaats meer voor bedrijven die niet serieus aan de slag gaan met duurzaamheid. Daarvoor geldt: einde oefening.”  ed nijpels

In zijn rol als oud-milieuminister, voorzitter van de borgingscommissie van het energieakkoord en nu als voorzitter van het Klimaatberaad, houdt VVD-er Ed Nijpels al jarenlang de duurzame ontwikkelingen in de gaten. “De vraag is niet of de klimaattransitie gaat plaatsvinden, maar hoe snel men gaat”, aldus Nijpels. In onderstaand artikel benoemt hij de kansen en uitdagingen van deze transitie voor het bedrijfsleven.

Lees verder: Ed Nijpels: Einde oefening voor niet-duurzame bedrijven

Eerste elektrische auto van Ford

In vergelijking tot andere automerken is Ford vrij laat met het presenteren van zijn eerste elektrische auto: de Mach 1. De autofabrikant gaf deze maand beelden vrij van zijn eerste elektrische auto.

“We gaan elektrische varianten maken van onze meest iconische modellen. Als we succesvol willen zijn in elektrisch rijden, moeten we dat doen met modellen die nu al populair zijn”, verklaarde Ford eerder in een statement.

 ‘De energietransitie draait om méér dan vraag en aanbod’

Om de energietransitie tot een succesvol einde te brengen, moeten we de verbindende schakel: energietransport en -distributie, niet vergeten. Dat stelt Edwin Edelenbos, manager strategie van brancheorganisatie Netbeheer Nederland in dit artikel.

Aan zowel de vraag- als de aanbodkant worden ambitieuze stappen gezet en ambitieuzere plannen gemaakt om de energietransitie van de grond te krijgen, maar er is meer nodig volgens Edelenbos: “Om de energietransitie aan de productie- en afnamekant waarde te geven, móéten we ook met de transitie van de middelste schakel aan de slag.”

Lees verder: Digitalisering in de energietransitie II: is Nederland klaar voor smart grids?

Nog niet uitgelezen? Deze artikelen mag je ook niet missen:

Afbeelding: BAM | PORTRETFOTO: SER DOOR CHRISTIAAN KROUWELS