05-10-2018 09:45 | Door: Rianne Lachmeijer

Vaak gaat het bij duurzaamheid over de voertuigen die op de weg rijden, maar ook rondom de snelweg zelf zijn duurzame oplossingen mogelijk. DuurzaamBedrijfsleven zet er vijf op een rij.

Van opvallende oplossingen zoals zonnepanelen op het wegdek tot het invoeren van led-verlichting. Er zijn innovatieve oplossingen, maar ook relatief simpele manieren die duurzaamheid op de snelweg introduceren. DuurzaamBedrijfsleven zet vijf voorbeelden op rij:

1. Zonnepanelen op het wegdek

Om Nederlandse groene gebieden niet allemaal vol te hoeven leggen met zonnepanelen, wordt er naar andere oplossingen gezocht. Met dat idee testen bouwbedrijf BAM en Rijkswaterstaat momenteel berijdbare zonnepanelen op de vluchtstrook van de A2.

Nederland beschikt volgens de partijen over 20 miljoen vierkante meter aan vluchtstrook. Als dit oppervlakte compleet met berijdbare zonnepanelen wordt belegd, levert dit jaarlijks voldoende stroom op om 400.000 huishoudens van elektriciteit te voorzien.

Waarom de zonnepanelen op de vluchtstrook liggen en niet op de rijbanen lees je in dit artikel. (En dat heeft niet alleen met rendementsverlies bij files te maken).

2. Duurzame verlichting

Duurzame oplossingen hoeven niet allemaal heel innovatief te zijn. Soms bieden relatief simpele aanpassingen een uitkomst, zoals verlichting met led-lampen.

De vervanging van traditionele verlichting door led-verlichting op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen levert naar schatting een stroombesparing van 241.600 kilowattuur per jaar en een CO2-reductie van 116 ton per jaar op.

Lees ook: Hoe een lantaarnpaal verkeersregelaar, luchtmeter en ordebewaker wordt

3. Park bovenop Amerikaanse snelwegBuckhead park 

De Amerikaanse plaats Atlanta heeft plannen voor een park dat niet naast de snelweg ligt, maar er bovenop. Het doel van het park is om de leefbaarheid van de stad te vergroten en door groenvoorziening het stadsklimaat verbeteren. Door de aanleg van de groenvoorziening in het gebied, hopen de architecten van architectenbureaus Rogers Partners en Nelson Byrd Woltz Landscape Architects onder andere de luchtkwaliteit te verbeteren en de stad te koelen.  

Voor de bewatering van de planten wordt het park voorzien van regenwateropslagsystemen. Daarnaast worden er in het 762 meter lange park voet- en fietspaden aangelegd. Hiermee hopen de architecten wandelen en fietsen te stimuleren.

Lees ook: Krijgt China een groene weg voor de futuristische stad?

4. Elektrische snelweg in Australië

Het klinkt misschien spannender dan het is: Australië krijgt claimt de langste ‘elektrische snelweg’ ter wereld. In de praktijk betekent het dat Australië ruim 1.600 kilometer aan snelwegen uitrust met laadstations voor elektrische auto’s. De zogeheten ‘electric super highway’ loopt van Cairns naar Coolangatta in de staat Queensland.

De regionale overheid hoopt dat de aanwezigheid van de laadinfrastructuur de verkoop van elektrische auto’s zal stuwen. Als extra stimulans wordt het gebruik van de laadpalen daarom tot december 2018 gratis aangeboden.

5. Zonnecellen in het geluidsscherm

In Pijnacker-Nootdorp presenteerde BAM eind vorig jaar het eerste geluidsscherm met geïntegreerde zonnecellen. Een win-win situatie voor de omwonenden, want het scherm blokkeert niet alleen het snelweggeruis, maar levert ook energie op voor tien huishoudens.

Het scherm is onderdeel van een nieuwe generatie geluidsschermen, die speciaal zijn ontworpen om geluid te weren en tegelijkertijd energie te leveren. In onderstaande podcast vertelt Richard Veenstra, tendermanager bij BAM Infra, over het geluidsscherm.

Lees verder over ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid rondom de weg: Zuid-Holland krijgt eerste CO2-negatieve weg

Afbeeldingen: BAM Infra en ROGERS PARTNERS