02-11-2018 13:45 | Door: Rianne Lachmeijer

Het is zover: De eerste ‘CO2-negatieve’ weg van Nederland is in gebruik genomen. Een combinatie van nieuwe en bestaande innovatie maakte dit mogelijk. Vanaf donderdag 1 november rijden Zuid-Hollandse automobilisten tussen Den Haag en Poeldijk over deze duurzame weg.

Het grote onderhoud aan de Zuid-Hollandse provinciale weg N211 leverde 4.000 ton CO2-uitstoot op.  Tegelijkertijd leveren maatregelen in en rond de weg tijdens de werkzaamheden en de levensduur van de weg CO2-besparingen en compensatie op. De teller komt uit op 14.000 ton CO2 dat in totaal wordt bespaard of gecompenseerd wordt.

'We hebben niet op één paard gewed'

Een samenwerking tussen de provincie Zuid-Holland en onder andere bouwbedrijf BAM Infra en ingenieursadviesbureau Sweco maakte het duurzamere onderhoud mogelijk. Daarin zijn een mix aan nieuwe en doorontwikkelde innovaties toegepast.

“We hebben niet op één paard gewed. De behaalde CO2-besparing leunt niet op één grote, veelbelovende innovatie, maar is juist gerealiseerd met een integrale aanpak waarbij sommige innovaties zijn toegepast die al wel getest waren, maar nog niet marktrijp”, aldus gedeputeerde Floor Vermeulen.

Zichtbare en onzichtbare innovatie

Sommige toegepaste innovaties zijn niet te missen. Zoals de houten abri’s en vangrails en de dynamische wegverlichting die ’s nachts dimt als er weinig verkeer op de weg is. Binnenkort worden verkeersborden van bamboe langs de weg worden geplaatst.

De belangrijkste innovaties zijn volgens de provincie Zuid-Holland echter niet direct zichtbaar. Zo zijn de rode tegels van het fietspad niet te onderscheiden van reguliere cementtegels, maar zijn zij een stuk duurzamer. Dat komt doordat geopolymeer is gebruikt als vervanger van cement.

In een ander deel van het fietspad zijn zonnepanelen geplaatst en er is een warmtecollector geïnstalleerd. De provincie omschrijft deze collector als een omgekeerde vloerverwarming. De warmtecollector wint zonnewarmte uit het weg-oppervlak en slaat die ondergronds op. Deze warmte wordt later gebruikt voor verwarming van bedrijfspanden.

Zonnepanelen worden al vaker in wegdek toegepast, lees ook: Zonnepanelen op provinciale weg N401 in Utrecht operationeel

Praktijktest voor nieuwe innovatie

Sommige innovaties werden tijdens het project voor het eerst in de praktijk getest. Zoals het schoonmaken van teer-houdend asfalt met speciale schimmels en het opwekken van bouwstroom met een generator die werkt op de schone brandstof hydrozine, duurzaam geproduceerd mierenzuur. Bekijk onderstaande video voor meer informatie over die brandstof:

Niet alleen de N211 was aan groot onderhoud toe, ook de damwand die de weg scheidt van de vaart ernaast, moest worden vernieuwd. Daar worden ook innovatieve technieken toegepast. De nieuwe damwand wordt door middel van kathodische bescherming licht elektrisch geladen. Dit voorkomt roest, waardoor de wand dunner uitgevoerd kon worden. De oude betonnen damwand is verkruimeld en hergebruikt als fundering van de nieuwe weg.

Lees meer over duurzaamheid en innovatie op en rondom de weg:

Minder CO2-uitstoot tijdens gebruik

Ook tijdens het gebruik gaat de CO2-besparing door. Zo blijven de zonnepanelen en warmtecollector in het fietspad natuurlijk nog energie leveren. Ook bedrijven langs de weg doen mee in de CO2-besparing doordat zij grootschalig zonnepanelen op hun daken installeerden.

BAM Infra gebruikte tijdens de renovatie een asfaltmengsel dat bij lage temperatuur geproduceerd en verwerkt wordt. Het asfalt heeft een extra vlakke afwerking gekregen waardoor de rolweerstand van autobanden verlaagt en het oppervlak minder elastisch is, hierdoor vermindert het wegzakken van voertuigen op microschaal. Dit scheelt 2,5 procent aan brandstofgebruik, daarmee vermindert de uitstoot voor voertuigen op de weg.

Lees ook: 3 bedrijven die CO2 als grondstof inzetten

Ambities van de provincie

“De N211 toont aan dat het kan, dus bij nieuwe onderhoudsprojecten zullen we standaard sturen op CO2-uitstoot. De markt mag die vraag vervolgens vanuit de laatste ontwikkelingen invullen”, aldus gedeputeerde Vermeulen. Deze houding blijkt uit een reactie van BAM Infra noodzakelijk om meer van dit soort wegen van de grond te krijgen. “Het liefst zouden we in elke weg innoveren. De sleutel daarvoor ligt bij de opdrachtgever”, stelt Marcel Geleijnse, projectleider van BAM Infra.

De aanleiding voor dit project was de doelstelling van de provincie om in 2025 de CO2-footprint van het beheer en onderhoud van haar wegen te halveren ten opzichte van het niveau in 2015. Met als doel voor 2050: CO2-neutraal.

De provincie Zuid-Holland heeft de aanpak van het onderhoud aan de N211 (en ‘zusterweg’ N470) inmiddels overgenomen in al haar nieuwe wegenprojecten. De provincie deelt de opgedane kennis over het proces en de maatregelen met andere overheden. Zuid-Holland stelt dat de aanpak van de N211 en N470 ook voor wegen in andere provincies als blauwdruk kan dienen.

Lees verder:

Bron: provincie Zuid-Holland | Afbeelding: provincie Zuid-Holland