22-02-2019 09:54 | Door: Bas Joosse

Amsterdam zet voor de nieuw te bouwen wijk Strandeiland in op een emissievrij en energieleverend eiland. Daar hoort ook emissievrije mobiliteit bij. Advies- en ingenieursbureau Arcadis gaat samen met accountants- en advieskantoor Deloitte en stedenbouwkundig bureau PosadMaxwan onderzoeken of op het eiland één of meerdere mobiliteitshubs kunnen komen.

Het eiland komt in het IJ te liggen en maakt onderdeel uit van IJburg. Op het eiland moeten 8.000 woningen verrijzen. Volgens de gemeente Amsterdam zijn de bewoners van het eiland, dat vanaf 2022 bebouwd moet worden, in eerste instantie aangewezen op openbaar vervoer. Op de mobiliteitshub kunnen ze overstappen op andere soorten vervoer. Bij het onderzoek wordt rekening gehouden met de maximale afstand die mensen bereid zijn om af te leggen naar de hub. Dit stelt eisen aan hoe de hub aansluit op de OV-verbindingen.

Prioriteit voor OV

Het OV, voetgangers en fietsers krijgen prioriteit op het eiland. De gemeente houdt in het stedenbouwkundig plan ook de optie open om goederen over het water aan te voeren. Ook met het eventueel doortrekken van een metrolijn naar Almere wordt al rekening gehouden.

Lees ook: Alexandra van Huffelen, GVB: ‘We moeten tijdig inspelen op de groei van Amsterdam’

Schakel

De mobiliteitshub die Arcadis gaat onderzoeken, vormt een schakel tussen het Strandeiland en de rest van de wereld. “Een nieuw te ontwikkelen stadswijk geeft de mogelijkheid om vanaf het allereerste begin naar mobiliteit te kijken’’, zegt Arnoud Neidig, directeur infrastructuur, strategie en beleid van Arcadis. “Er ligt nog niets en dat maakt dat we de meest efficiënte mogelijkheid ook écht kunnen realiseren. Het concept mobiliteitshub staat nog in de kinderschoenen en dat maakt dit project zo interessant.’’

Uitstootvrij

Het vervoer in Amsterdam wordt de komende jaren snel uitstootvrij. Zo is vervoersbedrijf GVB bezig met het elektrificeren van de busvloot en worden elektrische veerponten aangeschaft. Ook het aantal elektrische taxi’s neemt de laatste jaren toe, net als projecten met elektrische deelauto’s.

Bron: Arcadis, Gemeente Amsterdam | Afbeelding: Adobe Stock