09-08-2019 09:58 | Door: Bas Joosse

De Britse wegbeheerder Highway England test op een snelweg in Engeland een nieuw soort asfalt waarin gebruikte autobanden verwerkt zijn. Per kilometer snelweg kunnen maximaal 750 autobanden gebruikt worden. Gebruikte autobanden worden nu nog geëxporteerd naar het buitenland.

De proef vindt plaats op de M1 richting Londen. Deze snelweg is volgens Highway England één van de drukst bereden wegen van het Verenigd Koninkrijk. De nieuwe ondergrond is ontwikkeld door het Britse constructiebedrijf Tarmac, wat in het Nederlands vertaald wordt als asfalt. In het nieuwe asfalt is rubbergranulaat uit de autobanden verwerkt. Het bedrijf stelt dat in één kilometer snelweg maximaal 750 autobanden gebruikt kunnen worden, afhankelijk van de dikte van de weg.

 “Technische innovatie speelt een sleutelrol in het verbeteren van de milieuprestaties van wegen. Gebruikte autobanden vormen een grote kans om een circulaire economie op gang te brengen”, stelt Paul Fleetham, directeur van Tarmac. Het rubberen asfalt werd in mei voor het eerst getest op lokale wegen in de stad Coventry.  

Export van autobanden

Gebruikte autobanden mogen door Europese regels niet opgeslagen worden op vuilnisbelten. Daarom worden de banden vanuit het Verenigd Koninkrijk veelal geëxporteerd naar het Midden-Oosten en Azië: jaarlijks gaan volgens de wegbeheerder 500.000 gebruikte banden naar het buitenland en is één vuilnisbelt in Koeweit dusdanig gevuld met autobanden dat dit ‘banden-kerkhof’ vanuit de ruimte zichtbaar is.

Ieder jaar worden ongeveer 40 miljoen autobanden geproduceerd in het Verenigd Koninkrijk, stelt Highway England. Hiermee is in potentie 53.334 kilometer aan snelweg aan te leggen. Met de 500.000 banden die geëxporteerd worden, kan maximaal 667 kilometer aangelegd worden.

Andere manieren van verduurzaming

Manieren om asfalt duurzamer te maken, worden al langere tijd onderzocht. Zo gaf Rijkswaterstaat een deel van een snelweg in 2017 een ‘verjongingskuur’ om het milieu te sparen. De gemeente Amsterdam verwerkte vorig jaar cellulose uit gerecycled wc-papier in asfalt. Wegenbouwer BAM Infra legde in 2018 bij wijze van proef circulair asfalt aan.  In de haven van Rotterdam bouwt een recyclingbedrijf een installatie waar gebruikt asfalt gezuiverd moet worden. Naast asfalt worden ook andere materialen gebruikt om wegen aan te leggen: in Zwolle ligt een fietspad van gerecycled plastic.

Bronnen: Highway England, Tarmac | Afbeelding: Adobe Stock