25-11-2019 17:10 | Door: Albert Biondina

Een innovatieve dakbedekking van BMI Icopal genaamd Noxite zuivert de lucht van schadelijke stikstofverbindingen door ze om te zetten in onschadelijke deeltjes. Deze deeltjes komen vervolgens door regen en wind in de grond terecht.

De schadelijke stikstofverbindingen zijn niet alleen slecht voor de leefomgeving, maar ook voor menselijke en dierlijke longen. Uit onderzoek door BMI Icopal op luchthaven Schiphol bleek dat het dakbedekkingssysteem echt luchtzuiverend werkt.

Zo werkt het

Door een toplaag van Noxite toe te voegen aan platte oppervlakten, denk aan daken of asfalt, worden schadelijke deeltjes omgezet in onschadelijke deeltjes. De toplaag van Noxite bestaat uit natuursteenkorrels met een coating van titaniumdioxide. Deze werkt als katalysator om, met behulp van de zon, de schadelijke stikstofdeeltjes om te zetten in ongevaarlijke stoffen. Deze stoffen komen vervolgens via regen en wind in de grond terecht.

Lees ook: Geluidsscherm met zonnepanelen uitvoerig getest

100 vierkante meter is 15.000 kilometer

Volgens BMI Icopal zuivert honderd vierkante meter dakbedekking jaarlijks de lucht van stikstofoxiden van een gemiddelde auto die 15.000 kilometer per jaar rijdt. Wanneer alle platte daken in Nederland, zo’n 450 miljard vierkante meter, voorzien zouden zijn van Noxite, kunnen ongeveer 4,5 miljard auto’s elk 15.000 kilometer rijden terwijl hun uitstoot gezuiverd wordt.

Lees ook: Britten leggen snelweg aan met mix van gerecyclede autobanden

Ook toepasbaar op wegen

Noxite is op daken te leggen, maar toepassing in wegen is ook mogelijk. Dit wordt gedaan door een toplaag van Noxite op het wegdek aan te leggen. “Voeg je deze natuursteenkorrels toe aan slijtage van het asfalt”, zegt Den Hartog, “dan compenseer je dus de uitstoot van het verkeer dat van de weg gebruikmaakt. Het probleem pak je dan bij de bron. Pas enkele wegen zijn voorzien van deze luchtzuiverende toplaag, dat moeten er snel veel meer worden. We creëren daarmee weer vele kilometers luchtzuiverend oppervlak.”

Lees ook: Is snelheidsverlaging op snelwegen dé oplossing voor het stikstofprobleem?

Bron: IBM Icopal | Foto: IBM Icopal