01-06-2020 12:34 | Door: Jaime Donata

Grote containerschepen, de binnenvaart, de visserijvloot; bijna alle grote schepen varen op zware diesel. Voor sommige typen vaartuigen zijn er echter duurzame alternatieven. Deze week presenteerde Damen Shipyards zijn eerste elektrisch aangedreven baggervoertuig, waarmee baggeren een stuk duurzamer wordt. Een kleine innovatie met grote impact.

Er wordt wereldwijd veel gebaggerd en zeker ook in Nederland. Met name in natuurgebieden en in civiele omgevingen. Dat zorgt voor uitstoot van CO2 en fijnstof. Robin Middel, woordvoerder van Damen Shipyards: “De uitstoot van CO2 en fijnstof die je ter plaatse voorkomt met een elektrisch aangedreven cutterzuiger levert een enorme winst op wat betreft vervuiling van kwetsbare gebieden. Bovendien zorgt een elektrische motor voor aanzienlijk minder geluidsoverlast voor mens en dier. Dat maakt het vaartuig geschikt voor projecten op dichtbevolkte locaties en in milieugebieden.”

Baggeren zonder uitstoot

De ECSD 650 is een zogeheten cutterzuiger, een zelfvarend schip dat met behulp van een roterende snijkop materiaal van de bodem losmaakt. Het is het eerste gestandaardiseerde elektrische model in zijn soort. Middel: “Hiermee worden baggerprojecten zonder uitstoot mogelijk.”

De technische aanpassingen om het vaartuig elektrisch te maken, waren volgens Middel niet heel ingewikkeld. “Een cutterzuiger is sowieso via een afzuigslang met de waterkant verbonden. Het was relatief eenvoudig om daar ook een elektriciteitskabel aan te bevestigen. En ook het vervangen van een dieselmotor door een elektrische motor is geen rocketscience.”

Duurzaam baggeren is hot

Volgens Carl van Driel, directeur van Baggerbedrijf Midden Nederland, is de baggersector steeds meer met duurzaamheid bezig. “Duurzaam baggeren is zeker een hot item! Niet alleen omdat je als baggeraar maatschappelijk wilt ondernemen, maar ook omdat dit in aanbestedingen belangrijker wordt.”

Lees ook: Tegels van bagger in Delft

De opkomst van het aanbesteden met Economisch Meest Voordelige Inschrijving (EMVI) wordt steeds meer gehanteerd door opdrachtgevers als provincies en ministeries. Aanbieders dienen voor een opdracht een plan in en een bepaalde prijsopgave. Vroeger kreeg de beste en goedkoopste aanbieder de opdracht. Tegenwoordig krijg je bij een EMVI-aanbesteding een puntsgewijze aftrek op je prijsopgave voor elke duurzaamheidsmaatregel die je neemt. “Dat betekent dat je door te werken met duurzame materialen en grondstoffen onder de streep goedkoper kunt uitkomen dan je concurrent.”

Lees ook: Traditioneel aanbesteden zet rem op energietransitie

Maritieme sector

Damen Shipyards werkt niet alleen aan verduurzaming van de baggersector, maar ook van de bredere maritieme sector. De International Maritime Organization (IMO) heeft als doel om wereldwijd de uitstoot van de sector met 50 procent terug te dringen in 2050. Damen Shipyards ontwikkelde eerder al elektrische veerponten en sleepboten.

Lees ook: De grootste elektrische veerboot ter wereld vaart in Denemarken

Bron + beeld: Damen Shipyards