06-11-2020 16:01 | Door: Marc Seijlhouwer

Eind dit jaar neemt Rotterdam The Hague Airport een nieuwe vertrekhal in gebruik. De nieuwe hal zit vast aan het oude gebouw uit 1970 en voldoet aan de nodige duurzaamheidseisen. Met een dak van mos is het bijvoorbeeld goed geisoleerd en een slim lichtsysteem moet de led-lampen zo zuinig mogelijk maken. Het is nodig; in 2030 moeten de activiteiten van de luchthaven (exclusief vliegtuigen) klimaatneutraal zijn.

De nieuwe hal gaat officieel open in 2021, als ook het restaurant klaar is. Maar het gebouw is nu al af en klaar om gebruikt te worden, na één jaar bouwen. Het sluit naadloos aan op het oude gebouw dat al uit 1970 stamt. Hoewel Rotterdam The Hague een relatief klein vliegveld is, groeide het toch uit zijn voegen; de oorspronkelijke terminal kon eigenlijk maar 700.000 mensen aan, terwijl er in 2019 (voor de pandemie) 2,1 miljoen reizigers passeerden. Met de nieuwe luchthaven wordt de capaciteit veel groter, mede dankzij drie nieuwe gates.

Isolatie in zomer en winter

De hal zelf is klaar voor een energieneutrale toekomst. Het dak, bekleed met mos, zorgt zowel in de winter als in de zomer voor goede isolatie. “Dat is in duurzaamheidsland steeds populairder”, vertelt de woordvoerder van het vliegveld. De ledverlichting wordt aangestuurd met een slim systeem dat moet voorkomen dat lampen onnodig aanstaan, om zo stroom uit te sparen.

Lees ook: In Groningen liggen voor het eerste zonnepanelen tussen de landingsbanen

In de nabije toekomst moeten er ook zonnepanelen langs de landingsbanen komen. Die leveren stroom aan de vertrekhal, zodat deze energieneutraal wordt. Ook de bussen en andere voertuigen moeten elektrisch worden. “Alle grondgebonden activiteiten moeten CO2-neutraal zijn in 2030, net als bij Schiphol”, aldus de woordvoerder. Rotterdam The Hague is namelijk onderdeel van de Schiphol Group en moet dus aan dezelfde eisen voldoen.

Synthetische kerosine

Daarom onderzoekt de luchthaven ook mogelijkheden voor synthetische kerosine, die niet gemaakt wordt van olie maar van reststromen. Daarmee kan het vliegen zelf een beetje duurzamer worden. Dat is hard nodig, want de uitstoot van de luchtvaart zal de komende jaren nog blijven groeien. Dat maakt de nieuwe vertrekhal ook paradoxaal: hij is duurzamer dan de oude, maar met drie nieuwe gates zorgt hij ook voor meer vluchten - en dus meer uitstoot.

Het nieuwe gebouw is de eerste fase van vernieuwing en verduurzaming. Hierna moet de oude hal gernoveerd worden zodat deze ook aan de nieuwe standaarden voldoet. Daarna is Rotterdan The Hague helemaal klaar om - als de plannen uiteindelijk tot wasdom komen, ondanks corona - in 2030 klimaatneutraal te zijn. Los van alle (extra) vliegtuigen die er straks kunnen komen en gaan.

Lees ook: Hoe Schiphol helemaal afvalvrij wil worden

Beeld: Koen Laureij