20-10-2017 07:21 | Door: Chris Thijssen

Dutch en DuurzaamBedrijfsleven Media zijn partners. We stellen vijf vragen aan Meino Zandwijk, medeoprichter en eigenaar van dutch, om de partner beter te leren kennen.

1. Wat doet dutch precies?

“‘Building Better’ is onze drijfveer. Met een prikkelende kijk op ondernemen en ondernemerschap in de eenentwintigste eeuw stimuleert, inspireert en innoveert dutch ondernemingen en overheden om blijvend beter te presteren. In verregaande samenwerking met de opdrachtgever en gecommitteerd aan het resultaat.”

“Niet het advies is leidend, maar juist de implementatie daarvan. Veelal in teamverband en als programma/project geeft dutch daar samen met zijn opdrachtgevers vorm aan. Met de name de hands-on-aanpak maakt dat dutch al meer dan zestien jaar succesvol opereert.”

2. Waarom is duurzaam ondernemen een belangrijk thema binnen het bedrijf?

“De komende jaren zal duurzaamheid leidend zijn voor bedrijven, de overheid en burgers. De noodzaak is manifest. Om hun producten en diensten te kunnen aanbieden, zullen bedrijven zich dus gaan aanpassen aan de vraag vanuit de markt.”

“Het effect is dat we van disconnectie naar interconnectie gaan, van lineair naar circulair, van silo’s naar zichzelf organiserende entiteiten, van delen naar één geheel (als een puzzel), van analyse naar synthese, en ten slotte van isolatie naar samenwerking, verbinding.”

“Niet alleen intern moeten organisaties klaar zijn voor continue verandering. De focus moet ook liggen op veranderingen in de markt. Voor ons gaan verandering en innovatie hand in hand. Die combinatie is cruciaal: vandaag de bestaande business borgen voor het succes van morgen. Tegelijkertijd de business voor overmorgen op vernieuwende wijze creëren.”

“Dat betekent dat we niet gaan voor het verbeteren van de ‘status quo’, maar dat we willen werken met organisaties in ‘status change’. Daarbij hoort een groep professionele mensen die over de juiste dosis flexibiliteit, innovatiekracht en lef beschikken. Typisch dutch.”

3. Wat is de belangrijkste duurzame prestatie binnen het bedrijf?

“De belangrijkste prestatie, die nog niet is voltooid, is dat we een gamechanger zijn in de advieswereld. Na de crisis van 2008 is dutch zich gaandeweg steeds meer gaan bezighouden met triple-p. Dit jaar zijn we door B Lab uitgekozen als een van de beste bedrijven in de categorie ‘Best for the World’-changemakers.”

“Zo heeft dutch verschillende nieuwe ondernemingen opgezet, al dan niet in coöperatieve vorm. Een voorbeeld is Willem&Drees, een coöperatie met boeren, burgers, bedrijven en banken, die biologische voeding uit een gezonde keten beschikbaar stelt aan consumenten en bedrijven, via maaltijdboxen, een online shop en out-of-home. Ook de winkelketen WAAR, met ruim twintig winkels en een online formule met duurzame producten, komt uit de koker van dutch.”

“Daarnaast participeert dutch in de begeleiding van nieuwe stichtingen. Zo zijn we sinds 2015 als countrypartner van B-Corp Europe verantwoordelijk voor de uitrol in Nederland. Daarnaast is dutch mede-initiatiefnemer van GSC3, Global Smart Cities. Dit is een aanpak voor onze (toekomstige) samenleving over hoe om te gaan met de grote uitdagingen, zoals digitalisering, verstedelijking, klimaat, arbeidsparticipatie, mobiliteit en de uitputting van grondstoffen.”

“Verder biedt dutch verschillende diensten. Zo begeleiden we bedrijven bij de B-Corp-assessment en bij de inrichting van mobility-services, en de scan en implementatie daarvan. Ook voeren we programma’s en projecten uit bij uiteenlopende klanten, van start-ups (Vibers) tot en met corporates (Alliander, KPN, Eneco) en overheden.”

4. Waarom is dutch een partnership met DuurzaamBedrijfsleven Media aangegaan?

“DuurzaamBedrijfsleven Media sluit naadloos aan bij onze visie. De noodzakelijke verduurzaming moet op ondernemende wijze, dus via het bedrijfsleven, vorm krijgen. Zowel de inhoud als de filosofie van DuurzaamBedrijfsleven Media spreekt ons erg aan.”

5. Welk bedrijf of welke persoon buiten je eigen sector inspireert je?

“De oude, wijze mannen Terlouw en Wijffels. Daarnaast Unilever en Danone, die duurzaamheid toch omarmen, ondanks de kortetermijn-tegenwerking van financieel gedreven aandeelhouders en fondsen. Paul Polman en Lorna Davis zijn daar de personificatie van.”

“Verder zijn er inspirators uit de Duurzame 100 van dagblad Trouw: Thomas Rau, Drees Peter van de Bosch, Marcello Palazzi en Ruud Koornstra. Tot slot is er de next generation, met koplopers uit de Duurzame Jonge 100 en diverse B-Corps en hun ondernemers. Denk aan ondernemingen als Dopper en Tony’s Chocolonely.”

Foto: dutch