04-12-2017 12:01 | Door: Hidde Middelweerd

Toyota Motor North America werkt aan ’s werelds eerste brandstofcelgenerator met waterstoftankstation, met een capaciteit van 1 megawatt. De zogeheten Tri-Gen faciliteit is in staat om bioafval vanuit de Californische landbouw om te zetten in water, elektriciteit en waterstof.

Dat meldt Toyota in een persbericht. De faciliteit komt in de haven van Long Beach Californië te staan, waar Toyota’s eerste waterstoftruck momenteel getest wordt.

Elektriciteit en waterstof

De Tri-Gen faciliteit komt in 2020 online en zal in staat zijn om dagelijks 2,35 megawattuur elektriciteit en 1,2 ton waterstof op te wekken. Hier kan het station voorzien in de dagelijkse elektriciteitsbehoefte van 2.350 huishoudens en de brandstofbehoefte van 1.500 voertuigen.

“Al meer dan twintig jaar leidt Toyota de ontwikkelingen van brandstofceltechnologie, omdat we de enorme potentie zien”, zegt Doug Murtha, group vice-president strategic planning bij Toyota, in het persbericht. “Tri-Gen is een enorme stap richting duurzame mobiliteit en onze doelstelling om CO2-neutraal te opereren in 2050.”

Waterstof

Toyota is een van de weinige automerken die zijn pijlen richt op waterstof. Met de Mirai heeft het een waterstofauto op de markt en recentelijk presenteerde het een conceptauto op waterstof. Momenteel wordt een waterstoftruck getest in de haven van Californië. Eerder ontwikkelde Toyota al een heftruck met waterstof-brandstofceltechnologie.

Inmiddels maakt Toyota ook stappen op het gebied van elektrisch vervoer. In 2020 moet de eerste elektrische auto van het Japanse automerk het licht zien.

Bron & foto: Toyota