22-12-2017 09:02 | Door: Hidde Middelweerd

DHL Global Forwarding, de lucht- en scheepvaart divisie van Deutsche Post DHL, slaat de handen ineen met GoodShipping Program, om de milieuvoetafdruk van de scheepvaart terug te dringen. Om dit te bereiken, wordt de brandstofmix van het bedrijf veranderd, met meer focus op biobrandstof.

Het Goodshippping Program is opgericht om dat te bewerkstelligen en zal DHL helpen bij de transitie. Dat meldt DHL in een persbericht.

Duurzame scheepvaart

De verduurzaming van de scheepvaart is een heikel punt. Zo staat de transitie naar elektrische aandrijving voor de scheepvaart nog in de kinderschoenen. Daarnaast is het de vraag of batterijtechnologie ooit toereikend genoeg zal zijn om grote containerschepen voor langere periodes aan te drijven. In China werd onlangs weliswaar een volledig elektrisch vrachtschip te water gelaten, maar dit schip wordt enkel gebruikt voor korte afstanden.

De schadelijke uitstoot van de scheepvaart is groot. Oceaantransport is verantwoordelijk voor ongeveer 2,2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. Men verwacht echter dat dit percentage kan toenemen naar 17 procent in 2050.

De inzet van biobrandstof is op dit moment dan ook een haalbare manier om hier iets aan te doen. De CO2-uitstoot ligt bij biobrandstof lager dan bij traditionele brandstof. Daarnaast gaat bij het gebruik van biobrandstof bijna geen uitstoot van zwaveldioxide gepaard. DHL Global Forwarding biedt klanten vanaf begin 2018 daarom de mogelijkheid om te kiezen voor biobrandstof in plaats van fossiele brandstof voor overzees transport.

Biobrandstof

Bij de inzet van biobrandstof stelt DHL de eis dat de brandstof duurzaam geproduceerd wordt en qua landgebruik niet concurreert met voedselproductie. De biobrandstof die het transportbedrijf gebruikt, moet dan ook de schoonste brandstof zijn die momenteel beschikbaar is, aldus DHL.

Met dit nieuwe initiatief stelt DHL klanten in staat om ‘groene kilometers’ te kiezen bij de transportdienst die DHL levert. De CO2-reductie die hiermee gepaard gaat, wordt vervolgens toegewezen aan de klant. DHL telt de groene kilometers bij elkaar op en koopt het corresponderende aantal liters biobrandstof in. Hoe meer klanten gebruikmaken van de service, hoe hoger het aandeel van biobrandstof in de brandstofmix wordt.

Bron & foto: DHL