08-02-2018 12:32 | Door: Joyce de Thouars

Het agro-industrieel concern Cargill zet zich in voor verduurzaming van de scheepvaartsector. Er moet meer verantwoordingsplicht komen en scheepvaart moet veiliger en efficiënter worden, vindt het Amerikaanse bedrijf. Een partnerschap tussen Cargill en vier NGOs moet bijdragen aan deze ambities.

“De maritieme industrie moet krachtig, ambitieus en progressief zijn om de uitstoot van broeikasgassen en vervuiling van zeeën te verminderen”, stelt Jan Dieleman, president van Cargill’s zeevracht segment.

Uitstoot broeikasgassen door scheepvaart

Cargill richt zich op de korte termijn ook op het realiseren van efficiëntie targets. “Op deze wijze blijft scheepvaart één van de meest duurzame en kosteneffectieve methoden voor het internationale transport van goederen”, aldus Dieleman.

Scheepvaart is namelijk de meest koolstof-efficiënte vorm van commercieel transport, benadrukt Cargill. Doordat een geschatte 90 procent van de mondiale handel via de zee verloopt is de milieu-impact echter groot. Volgens cijfers van de Carbon War Room is de scheepvaartindustrie verantwoordelijk voor 3 procent van de wereldwijde uitstoot van broeikasgassen.

"Door efficiëntie-targets blijft scheepvaart één van de meest duurzame en kosteneffectieve methoden voor internationaal handelstransport"

De zware stookolie waar de schepen traditioneel op varen is erg vervuilend door de uitstoot van zwaveloxiden, fijnstof en stikstofoxiden. Vanaf 2020 moeten schepen daarom uitgerust zijn met zwavelfilters, scrubbers genoemd. Vanwege de hoge kosten wordt verwacht dat de meeste schepen kiezen voor laagzwavelige diesel of schonere alternatieven zoals LNG.

Lees ook

Samenwerking verduurzaamt scheepvaart 

Cargill is een grote speler in de globale zeevracht en kan daarom ook een grote impact maken. Het concern heeft zelf geen schepen maar chartert jaarlijks meer dan 650 droge bulkcarriers en tankers op de wereldzeeën. De mondiale handelsvloot bestond vorig jaar uit meer dan 11.000 bulkcarriers.

De samenwerking met de NGO’s laat zien dat Cargill duurzaam zeetransport serieus neemt, vindt Anda Cristescu, operations director bij Cargill’s zeevracht segment. “Door het samenbrengen van bedrijven, NGO’s, regulatoren, overheden en leiders in duurzaamheid en milieubescherming maken we behoorlijke stappen richting het behalen van duurzaamheidsdoelstellingen en dragen we bij aan het vooruithelpen van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties.”

De vier partners waar Cargill mee gaat samenwerken zijn:

  • The Global Maritime Forum, een nieuwe organisatie die jaarlijks leiders vanuit de maritieme community samenbrengt om langetermijn impact en duurzame verandering te realiseren;
  • The North American Marine Environment Protection Association, dat zich richt op de bescherming van het maritieme milieu;
  • The Maritime Anti-Corruption Network, een mondiaal bedrijfsnetwerk dat corruptie in de maritieme industrie bestrijdt;
  • The Women’s International Shipping and Trading Association, een netwerkorganisatie voor vrouwelijke managers in de maritieme industrie.

Sinds 2012 geeft Cargill al de voorkeur aan schonere schepen. Als een benchmark wordt daarvoor de EVDI Index gebruikt, dat schepen classificeert van A tot G. Cargill zet geen vervuilende schepen uit de categorie F en G meer in, tenzij er geen ander schip beschikbaar is.

Bron: Cargill | Foto: Adobe Stock