19-03-2018 16:26 | Door: Hidde Middelweerd

Elektrische aandrijving voor de commerciële zeevaart is zeker tot en met 2050 geen mogelijkheid. Voor lange routes over zee zijn batterijen simpelweg nog niet toereikend genoeg.

Dat stelt certificeringsorganisatie DNV GL tegenover ShippingWatch.

Elektrische scheepvaart

DNV GL stelt dat het nog erg lang duurt voordat batterijen überhaupt een mogelijkheid worden voor de commerciële zeevaart. DNV GL schetst hiermee een minder rooskleurig beeld dan anderen. Zo stelt Roar Os Ådland, Noorse professor op het gebied van scheepvaart, dat elektrische schepen over tien jaar al ingezet kunnen worden voor langere routes.

Batterijen

DNV GL wijst ruimtegebrek als een van de heikele punten aan. Jakub Walenkiewic, marktanalist bij DNV GL, tegenover ShippingWatch: “Als er genoeg energie opgeslagen zou kunnen worden op schepen, dan zouden batterijen vandaag nog ingezet worden. Dat zou een omslagpunt zijn voor de sector. Dat is echter niet het geval.”

Daarnaast wijst Walenkiewic een ander obstakel aan: wie produceert de benodigde elektriciteit en en is er genoeg capaciteit om die elektriciteit naar het schip in kwestie te transporteren? Als schepen op elektriciteit gaan draaien, vraagt dat binnen korte tijd om enorme hoeveelheden extra elektriciteit. Dit vraagt om enorme investeringen. Daarnaast is het de vraag of dergelijke hoeveelheden elektriciteit wel duurzaam opgewekt kunnen worden.

LNG en biobrandstof

Toch verwacht DNV GL dat elektrisch aangedreven schepen een belangrijk onderdeel worden van vloten van de toekomst. Op kortere routes zal 9 procent van de scheepvaart elektrisch afgelegd worden in 2050, verwacht de certificeringsmaatschappij. Of dat ook geldt voor de grote handelsroutes is echter een tweede. DNV GL verwacht dat schepen via deze routes een combinatie van fossiele brandstoffen, LNG en biobrandstof zullen gebruiken.

Elektrische schepen

Elektrische schepen zijn er al wel. Zo werd eind vorig jaar ’s werelds eerste volledig elektrische vrachtschip te water gelaten in de Chinese stad Guangzhou. Het emissievrije schip heeft een actieradius van 80 kilometer, na een laadtijd van 2 uur.

Bron: ShippingWatch | Foto: Adobe stock