21-03-2018 07:27 | Door: Joyce de Thouars

Een proef met autonome bussen gaat in de zomer van start op luchthaven Gatwick. Als de trial een succes wordt, kan een opgeschaalde operatie kostenbesparingen en een verlaging van emissies realiseren.

Softwareontwikkelaar Oxbotica en Gatwick Airport voeren de proef uit, waarvan wordt gedacht dat het wereldwijd de eerste is. Tijdens de proef worden medewerkers van het vliegveld met de elektrisch aangedreven, autonome bussen naar verschillende locaties gebracht.

“Als de proef succesvol is dan kunnen we in de toekomst een service zoals Uber op het vliegveld opereren, welke door personeel aangehouden kan worden als zij zich moeten verplaatsen,” vertelt Cathal Corcoran, chief information officer van Gatwick Airport. Corcoran benadrukt dat de proef slechts een start is en veel meer onderzoek nodig is.

Minder uitstoot door elektrische en autonome vloot

Een mogelijke opschaling van de operatie kan een aardige milieu-impact hebben. Zo kan een kleinere vloot autonome voertuigen een hogere aantal grote voertuigen vervangen, waarmee kosten en emissies worden bespaard. Gatwick heeft op dit moment een vloot van 300 voertuigen, die 90 procent van de tijd stationair is.

Oxbotica is gespecialiseerd in het ontwikkelen van software, waarmee voertuigen autonoom kunnen rijden zonder hulp van GPS of andere technologie buiten het voertuig. Als de technologie op de luchthaven en met toekomstige proeven bewezen wordt, kunnen toepassingen worden uitgebreid naar bijvoorbeeld vliegtuigslurven, shuttle bussen en het vervoer van bagage.

Bekijk hier ook onze infographic over duurzame logistiek

Software voor autonoom rijden

“Vliegvelden zijn een ongelooflijk interessant domein om software voor autonoom rijden te testen. Er is een grote verscheidenheid aan voertuigen, die elk een specifieke missie hebben”, vertelt Graeme Smith, CEO van Oxbotica. “De uitdaging om alle activiteiten rond een vliegtuig of ter ondersteuning van operaties op een vliegveld te choreograferen is enorm.”

De data die tijdens de pilot wordt verzameld moet aantonen dat autonome voertuigen veilig op een vliegveld ingezet kunnen worden. Verzekeringsmaatschappij XL Catlin is ook onderdeel van de proef om vanuit een verzekeringsperspectief kennis op te doen.

De proef vindt plaats op de verbindingswegen tussen de North en South Terminals. Oxbotica houdt ook proeven op andere wegen in het Verenigd Koninkrijk. Bovendien wordt er een vloot van autonome voertuigen ontwikkeld, die binnenkort tussen Oxford en Londen gaat rijden.

Bron: Oxbotica | Foto: Adobe Stock