19-04-2018 16:08 | Door: Britt van den Elshout

Havenbedrijf Rotterdam heeft deze week de eerste versie van Pronto gelanceerd: een nieuwe applicatie die de wachttijden voor schepen in de haven met 20 procent kan verkorten. Dit leidt onder andere tot een vermindering van de CO2-uitstoot.

Jaarlijks komen er circa 30.000 schepen de Rotterdamse haven in. Pronto kan ervoor zorgen dat processen in de haven voor deze schepen een stuk efficiënter verlopen.

Hoe werkt Pronto?

Pronto is een gezamenlijk platform voor rederijen, agenten, dienstverleners en operators voor informatie-uitwisseling rondom de port call. De port call is de verblijftijd van een schip in de haven. Door onderlinge data-uitwisseling kunnen alle gebruikers de activiteiten tijdens de port call optimaal plannen. De havens kunnen zo beter worden bezet en verschillende diensten aan het schip zoals onderhoud en bevoorrading kunnen nauwkeuring op elkaar worden gepland en afgestemd.  

In ruil voor data of tegen een vergoeding mag de havengemeenschap gebruikt maken van Pronto. Ondertussen wordt de applicatie de komende tijd nog verder ontwikkeld met nieuwe toepassingen.

Havenbedrijf Rotterdam zet in op CO2-reductie

Door de nieuwe applicatie zullen schepen minder lang in de haven liggen, wat gunstig is voor de CO2-uitstoot. Havenbedrijf Rotterdam wil echter ook meer ingrijpende maatregelen toepassen. Zo roept het bedrijf het kabinet op om samen met landen in Noordwest-Europa een gezamenlijke CO2-prijs in te voeren die minimaal vijf keer zo hoog is als de huidige prijs.

Verduurzaming binnen de wereldwijde scheepvaart

De Internationale Maritieme Organisatie ziet ook noodzaak voor de verduurzaming van de scheepvaart. In 2050 moet de uitstoot van de internationale scheepvaart gehalveerd zijn ten op zichte van 2008. Als tussenstap moeten de schepen in 2030 gemiddeld 40 procent minder uitstoten. Het uiteindelijke doel is om na 2050 zo snel mogelijk klimaatneutraal te worden. 

In onderstaande video wordt uitgelegd hoe de applicatie Pronto precies te werk gaat. 

Lees ook:

Bron: Havenbedrijf Rotterdam | Foto: Adobe Stock