08-05-2018 08:54 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Een nieuwe samenwerking tussen dataspecialist ViriCiti en het Duitse Fraunhofer Instituut moet leiden tot een langere levensduur van voertuigbatterijen en lagere totale eigendomskosten van elektrische bussen en vrachtwagens.

De afgelopen maanden hebben de partijen onderzocht hoe specifieke operationele aspecten de levensduur van de voertuigbatterijen beïnvloeden. De stressfactor van batterijen en operationele verbeterpunten werden voor internationale klanten van ViriCiti in een rapport weergegeven.

Waarom zijn batterij-inzichten belangrijk?

De aanschafkosten van elektrische voertuigen liggen een stuk hoger dan die van dieselvoertuigen. Het verschil in kosten wordt voornamelijk veroorzaakt door de hoge prijs van de batterij. Dit kan echter worden gecompenseerd door de lagere energiekosten waarmee de elektrische bus of truck vervolgens wordt aangedreven.

Als een elektrisch voertuig maximaal wordt ingezet, dan zijn de totale eigendomskosten van het voertuig uiteindelijk lager dan die van dieselvoertuigen. Het is dan wel belangrijk dat het voertuig gezond blijft en dat de batterij niet vroegtijdig vervangen hoeft te worden.

Betere batterijprestaties

Om vroegtijdige degradatie van de batterij te voorkomen noemt het rapport van ViriCity en het Fraunhofer Instituut vermogen, temperatuur, Depth of Discharge (DOD) en State of Charge (SOC) als factoren om rekening mee te houden. Daarnaast biedt het rapport een gedetailleerde analyse van het batterijgebruik gedurende de onderzochte periode én inzichten in de negatieve invloeden op de levensduur.

Ook wordt aangegeven hoe het aanpassen van het laad- en operationele regime, zoals circulatie van voertuigen op steile routes, de batterijbelasting kan verminderen en de gezondheid kan verhogen. Door het maximaliseren van de levensduur van de batterij wordt de operatie van elektrische bussen en trucks concurrerend met dieselvoertuigen.

Bron: ViriCity | Foto: Adobe Stock