26-07-2018 16:01 | Door: Joyce de Thouars

Start-up Skoon Energy en Damen Shipyards Group zijn een samenwerking aangegaan om de energietransitie in de scheepvaartindustrie verder te brengen. De partijen willen elektrisch aangedreven schepen op grote schaal verwezenlijken.

De Delftse start-up Skoon Energy werd pas in 2017 opgericht maar wordt in de maritieme sector als een veelbelovende start-up gezien. Tijdens het Start-up Funding Event won de start-up enkele maanden terug een Innovation Funding Award en eerder werd het al beloond met een prijs op het Maritime Energy Transition Event.

Grootschalige elektrificatie scheepvaart

Oprichters Daan Geldermans en Peter Paul van Voorst willen met een netwerk van verwisselbare batterijen en strategisch geplaatste oplaadpunten met 100 procent schone energievoorziening grootschalige elektrificatie van scheepsaandrijvingen mogelijk maken. Het concept wordt later dit jaar getest met verwisselbare accu’s aan boord van een binnenvaartschip.

Mede door de samenwerking met Damen wordt het mogelijk om hiermee een grote impact op de maritieme industrie te maken. Skoon kan namelijk profiteren van de uitgebreide kennis en ervaring van Damen in complexe, internationale scheepsbouwprojecten en het wereldwijde commerciële netwerk.

“We weten uit ervaring dat samenwerking en het delen van kennis en ideeën een cruciale factor is als het gaat om het stimuleren van innovatie en het bevorderen van duurzaamheid”, zegt Arnout Damen, COO bij Damen. “Het idee van Skoon Energy sprak direct tot de verbeelding binnen onze industrie. Hun focus op het verbeteren van de milieupresentaties van de scheepvaartindustrie sluit volledig aan op onze eigen ambities.”

Verduurzaming scheepvaart

De samenwerking is een stap in de goede richting omdat de scheepvaart tot nu toe weinig vooruitgang heeft geboekt op het gebied van duurzaamheid. Voor de commerciële scheepvaart is elektrische aandrijving namelijk – anders dan in de auto-industrie – nog geen mogelijkheid. Certificeringsorganisatie DNV GL stelde eerder dat er zeker tot en met 2050 geen schepen met elektrische aandrijving komen, omdat batterijtechnologie nog niet toereikend is.

De actieradius van ’s werelds eerste volledig elektrische vrachtschip, dat vorig jaar in de Chinese haven Guangzhou te water is gelaten, is bijvoorbeeld slechts 80 kilometer na een laadtijd van twee uur. Het werken met een verwisselbare accu’s kan daarom een uitkomst zijn om de energietransitie ook in de scheepvaart in gang te zetten.

Bron: Damen Shipyards Group | Foto: Adobe Stock