12-08-2018 09:03 | Door: Hidde Middelweerd

Het verduurzamen van wagenparken is tegenwoordig prima te realiseren. Verschillende vooraanstaande merken bieden volledig elektrische auto's aan. Van bestelbussen tot bestelauto's en bedrijfswagen, Duurzaambedrijfsleven zet ze op een rij.

1. Renault Kangoo ZE & Master ZE

Renault heeft met de Kangoo ZE en de Master ZE (zie hoofdafbeelding) twee elektrische bedrijfswagens op de markt gebracht. Eerder dit jaar had PostNL een Europese primeur, toen het de allereerste exemplaren van de elektrische Master ZE in gebruik nam.

De Master ZE, wat betreft laadvermogen het grotere broertje van de Kangoo ZE, heeft een actieradius van tussen de 150 en 200 kilometer. De laadtijd van deze elektrische auto bedraagt ongeveer 6 uur voor een volle batterij. De bestelbus is beschikbaar in drie verschillende lengtes (5,04 m tot 6,19 meter), twee verschillende hoogtes (2,3 en 2,49 meter) en heeft een laadvermogen van 8 m3. De aanschafprijs ligt rond de € 60.000.

De Kangoo ZE is een beduidend kleinere bedrijfswagen en dat zie je terug in de prijs. De elektrische auto is beschikbaar vanaf € 27.800. De actieradius is ongeveer 200 kilometer.

2. Nissan e-NV200

Nissan heeft met de e-NV200 een elektrische bestelwagen in handen die al door vele klanten gebruikt wordt, zoals FedEx en Harrods. Dankzij een vernieuwde batterij van 40 kilowattuur heeft deze elektrische auto een actieradius van ongeveer 300 kilometer.

De bestelwagen biedt daarnaast de mogelijkheid tot snelladen, waardoor hij binnen 40 minuten over een volle batterij beschikt. De laadruimte bedraagt 4,2 m3. De elektrische bestelauto is beschikbaar vanaf € 29.340.

3. Streetscooter Work

De Streetscooter Work is sinds kort beschikbaar op de Nederlandse markt en is een interessant exemplaar. Het elektrische voertuig werd namelijk in eigen huis ontwikkeld door Deutsche Post (DHL). De logistieke dienstverlener besloot echter om de emissievrije auto ook aan derden aan te bieden. Met succes: het is inmiddels de bestverkochte bedrijfswagen in Duitsland.

Het voertuig wordt compleet met laadoplossing geleverd en gaat over de toonbank vanaf € 40.400. Het laadvermogen ligt rond de 720 kg. De actieradius is relatief laag: de batterij van 20 kilowattuur maakt een bereik van 80 tot maximaal 120 kilometer mogelijk.

Samen met Ford ontwikkelde DHL ook de Streetscooter Work XL. Zoals de naam al doet vermoeden, een grotere versie van de elektrische bedrijfswagen. De elektrische bestelbus is met verschillende batterijen beschikbaar. Met de grootste variant (90 kilowattuur) komt hij 200 kilometer ver op een volle lading.

4. Peugeot Partner Electric

De Peugeot Partner Electric vliegt weliswaar onder de radar, maar is al een tijdje beschikbaar voor de Nederlandse markt. De startprijs van deze volledig elektrische bestelwagen is € 23.175.

Het voertuig heeft een actieradius van 170 kilometer en is geschikt voor snelladen. Hierdoor laadt hij binnen 30 minuten voor 80 procent op. Het laadvermogen is 695 kilo.

5. Mercedes-Benz eSprinter & eVito

Last but not least: ook Mercedes-Benz zet in op duurzaam transport, met zowel een elektrische bestelbus (de eSprinter) als een elektrische bedrijfsauto (de eVito). In de toekomst wil Mercedes-Benz al zijn commerciele bestelbusjes als elektrische variant aanbieden. Volgend jaar is het eerst de beurt aan de eSprinter.

De eVito, een kleinere bedrijfsauto van Mercedes-Benz, is wel al een tijdje op de markt. Het volledig elektrische voertuig gaat vanaf € 39.990 over de toonbank. Hij is daarmee duurder dan dezelfde auto op fossiele brandstof, maar prijsverschil wordt volgens Mercedes-Benz echter teniet gedaan door lagere energie- en onderhoudskosten.

6. MAN eTGE

Nog heel even wachten, maar dan brengt ook MAN een volledig elektrische bestelwagen op de markt: de eTGE. De bestelbus, qua afmeting vergelijkbaar met de Renault Master ZE, werd vorige maand in productie genomen en moet aan het einde van 2018 op de markt verschijnen. Over de prijs is vooralsnog niets bekend.

Het laadvermogen van het voertuig is 950 tot maximaal 1.700 kilo en de actieradius zal rond de 160 kilometer liggen. “Ongeveer 70 procent van alle bestelwagens in stedelijke gebieden rijdt gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag, waarbij de gemiddelde snelheid laag is. Met de actieradius van 160 kilometer die de eTGE biedt, zou daarmee theoretisch circa driekwart van al het stadstransport kunnen plaatsvinden”, stelde MAN eerder in een persbericht.

MAN is onderdeel van Volkswagen Group. De eTGE is dan ook een variant van de Volkswagen eCrafter, de elektrische bestelbus van Volkswagen.

7. Volkswagen eCrafter

De eCrafter van Volkswagen (zie afbeelding onderaan) werd eerder dit jaar gepresenteerd en moet in september op de markt verschijnen. Over de prijs is vooralsnog niet bekend. Net als de eTGE van MAN krijgt de volledig elektrische bestelbus een actieradius van 160 kilometer. De bestelbus is in staat om voor 80 procent bij te laden aan een snellader binnen 45 minuten. Bij een conventionele laadpaal duurt het ongeveer 5,5 uur om de batterij volledig op te laden.

Hoewel de eCrafter nog niet op de markt is, wordt hij al wel getest door klanten. In het Verenigd Koninkrijk rijden: Gatwick Airport, Heathrow Airport, City of London Corporation en de London Borough of Southwark er al mee rond.

De batterij van eCrafter is volledig geïntegreerd in de onderkant van de bestelbus. Hierdoor blijft het laadvolume hetzelfde als die van de originele Crafter: 1.000 tot 1.750 kilo, afhankelijk van de uitvoering.

Hebben we er een (of twee) over het hoofd gezien? Laat een reactie achter!

Hoofdafbeelding: Renault | Afbeelding in tekst: Nissan | Afbeelding onderaan: Volkswagen