10-08-2018 13:32 | Door: Hidde Middelweerd

Nikola Motor timmert hard aan de weg. Het bedrijf werkt aan een veelbelovende waterstoftruck, maar zet ook in op het elektrificeren van off-road- en watersportvoertuigen. De interesse in het bedrijf blijkt groot; het haalde deze maand alleen al $ 100 mln aan investeringen op.

De investeringen zijn onderdeel van een investeringsronde van in totaal $ 200 mln. Het geld wordt gebruikt voor opschaling. Door de grote interesse verwacht Trevor Milton, CEO van Nikola Motor, het oorspronkelijke bedrag echter te overschrijden.

“Ons businessmodel is grondig geanalyseerd en bewezen. Daarnaast boeken we vele successen. De investeringswereld merkt dat”, aldus Milton.

Waterstoftankstations

“Dit jaar hebben we al een aantal belangrijke mijlpalen behaald, zoals het onthullen van onze plannen om ’s werelds grootste waterstofnetwerk op te tuigen en het ontvangen van een megaorder van Anheuser-Busch voor 800 waterstoftrucks”, vervolgt hij.

Een volgende stap in de ambitie van Nikola Motor is het realiseren van een fabriek in de Verenigde Staten. In 2028 wil het bedrijf 700 waterstoftankstations gerealiseerd hebben in de Verenigde Staten en Canada.

Waterstoftruck

De belangrijkste speerpunt in Nikola’s businessmodel is de Nikola One, een waterstof-elektrische vrachtwagen die een actieradius van ruim 1.900 kilometer moet krijgen. In 2020 moet het eerste exemplaar van de band rollen.

Bekijk de onthulling van de truck hier:

Waterstof

Voor de verduurzaming van zwaar transport over lange afstanden lijkt waterstof een betere optie dan batterijen. De actieradius kan namelijk fors hoger uitvallen; een waterstoftank lijkt daarin een betere optie dan zware accupakketten. Daarnaast is een waterstoftank binnen 20 minuten bij te vullen. Het laden van batterijen neemt vooralsnog veel meer tijd in beslag.

Een obstakel is echter het gebrek aan waterstoftankstations. Juist daarom wil Nikola het aantal waterstoftankstations fors uitbreiden.

Lees ook:

Bron & foto: Nikola Motor