23-08-2018 13:04 | Door: Joyce de Thouars

Het Finse bedrijf Neste, ’s werelds grootste producent van hernieuwbare diesel, heeft laten weten dat een pilot met de luchthaven van Genève niet doorgaat. Desalniettemin ziet de bio-raffinaderij grote kansen weggelegd voor hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen.

Eind 2017 kondigden Neste en de Zwitserse luchthaven aan dat 1 procent van de kerosineconsumptie met duurzame biobrandstoffen zou worden vervangen. De Zwitserse autoriteiten hebben na lang beraad echter besloten om het project niet financieel te steunen. Vervolgens is de stekker eruit getrokken.

Markt voor hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen

Neste blijft echter vastberaden om de hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen op de internationale markt te brengen. "We hebben al verschillende samenwerkingen met andere luchthavens en vliegtuigmaatschappijen aangekondigd en binnenkort volgen er nog meer", zegt Kaisa Hietala, executive vice president van Neste’s hernieuwbare producten business.

De consultatie met de Zwitsere autoriteiten, die maanden duurde, is volgens Hietala niet voor niets geweest. "We hebben enorme kennis opgedaan over het ontwikkelen van toeleveringsketens van hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen naast de bestaande luchthaveninfrastructuur en -operaties’, stelt Hietala. "We kijken er naar uit om deze kennis in te zetten bij toekomstige samenwerkingen."

Het annuleren van de pilot heeft geen invloed op Neste’s geplande productie van hernieuwbare biobrandstoffen. Het productievolume van vliegtuigbrandstoffen blijft elk jaar groeien. In 2022 neemt het volume een grote sprong met een productiecapaciteit uitbreiding van 1 miljoen ton hernieuwbare brandstoffen in Singapore.

CO2-uitstoot door luchtvaart

Vliegverkeer is volgens een rapport uit 2017 van de Universiteit van Utrecht verantwoordelijk voor ruim 2 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De ambitie van de sector is om deze uitstoot vanaf 2020 te stabiliseren en in 2050 te halveren ten opzichte van 2005. Dit is echter een behoorlijke kluif omdat de sector en daarmee de CO2-uitstoot de komende jaren snel groeit.

Duurzame biobrandstoffen spelen een belangrijke rol in het omlaag krijgen van de CO2-uitstoot. Maar marktfactoren vormen een obstakel bij het gedeeltelijk overstappen op biobrandstoffen. De voorraad hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen is namelijk nog klein waardoor de prijs een stuk hoger ligt dan die van traditionele kerosine. En dat maakt het voor de sector waarin de concurrentie hevig is een uitdaging om te verduurzamen. Daarnaast ontbreekt het aan internationaal beleid om het gebruik van biobrandstoffen te stimuleren.

Bijdragen aan hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen

Dat betekent overigens niet dat bedrijven niets kunnen doen om zelf hun CO2-uitstoot door zakelijk vliegen te verminderen. Zo biedt vliegtuigmaatschappij KLM een Corporate BioFuel Programma aan waarin bedrijven door deelname kunnen bijdragen aan de vermindering van CO2-uitstoot door luchtvaart en ontwikkeling van de biobrandstofmarkt. Partijen waaronder Arcadis, TU Delft, Accenture en PGGM nemen al deel aan het programma.

Bron: Neste | Foto: Adobe Stock