12-11-2018 17:55 | Door: Hidde Middelweerd

De transportsector staat aan de vooravond van een revolutie. Voor zowel stadsdistributie als lange(re) afstanden staan er verschillende elektrische vrachtwagens en vrachtwagens op waterstof op de planning. Een overzicht.

1. Elektrische vrachtwagen van Tesla

De elektrische vrachtwagen waar door velen reikhalzend naar uit gekeken wordt: de Tesla Semi. De volledig elektrische vrachtwagen van Tesla werd vorig jaar voor het eerst gepresenteerd. Sindsdien zijn er al vele preorders geplaatst. Gerenommeerde partijen als UPS, Budweiser en Pepsico bestelden gezamenlijk al honderden exemplaren. In Nederland plaatste transportbedrijf Breytner ook al een bestelling voor de duurzame vrachtwagen.

Bekijk de onthulling van de duurzame truck hier:

Tesla zelf heeft de elektrische vrachtwagen inmiddels al in gebruik genomen, voor transport tussen de Gigafactory 1 in Nevada en de autofabriek van Tesla in Fremont. De route tussen deze twee bestemmingen is 415 kilometer lang. Als we Tesla moeten geloven krijgt de Tesla Semi een actieradius van maar liefst 800 kilometer, wat meer dan voldoende is om die afstand daadwerkelijk af te leggen. Daarnaast claimt Tesla dat de vrachtwagen 650 kilometer kan bijladen in 30 minuten.

Voordat we kunnen controleren of Tesla deze indrukwekkende specificaties waar kan maken, moeten we nog even wachten. Naar verwachting wordt de elektrische truck in 2019 in productie genomen. Het verwachte prijskaartje is $ 150.000.

2. Daimler zet in op duurzaam transport

Daimler zet hoog in op elektrisch transport en presenteerde recentelijk twee nieuwe, volledig elektrische vrachtwagens: de Freightliner eCascadia en de Freightliner eM2 106.

De eCascadia is een elektrische vrachtwagen, bedoeld voor zwaar transport over lange afstanden. De elektrische eM2 106 richt zich juist op het middensegment. De eerste dertig exemplaren van de trucks gaan dit jaar nog naar de eerste klanten, zodat ze in de praktijk getest kunnen worden.

De eCascadia is gebaseerd op de Cascadia, de meest succesvolle zware vrachtwagen op de Amerikaanse markt. Dankzij een accupakket van maar liefst 550 kilowattuur is een range van 400 kilometer mogelijk op een volle batterij. De batterij kan daarnaast 320 kilometer bijladen binnen ongeveer 90 minuten. De actieradius van de eM2 106 ligt iets lager: 370 kilometer op een volle batterij. Deze vrachtwagen is in staat om voor 80 procent bij te laden binnen 60 minuten.

Daimler mag zich inmiddels een ervaren speler noemen als het gaat om elektrische voertuigen voor de transportsector. De eCanter en eActros, elektrische vrachtwagens van dochterbedrijven FUSO en Mercedes-Benz, zijn bijvoorbeeld al in productie genomen. Met de twee nieuwe elektrische vrachtwagens heeft Daimler nu een elektrische optie voor elke vorm van transport in zijn portfolio, van zwaar transport over lange afstanden tot stadslogistiek.

3. Volvo presenteert twee elektrische vrachtwagens

Ook Volvo Trucks onthulde onlangs twee elektrische vrachtwagens. De FL Electric en de FE Electric. De eerste elektrische vrachtwagen van Volvo (de FL-variant) kan maximaal 300 kilometer rijden op een volle batterij. De truck komt echter in verschillende varianten op de markt, die van elkaar zullen verschillen in actieradius en prijs.

Beide elektrische trucks zijn bedoeld voor logistiek in de stad, al is het tweede exemplaar bedoeld voor zwaarder transport. De tweede elektrische vrachtwagen heeft een actieradius van maximaal 200 kilometer en kan bijvoorbeeld ook ingezet worden als afvalwagen.

4. DAF en VDL slaan handen ineen

Ook op Nederlandse bodem wordt aan een elektrische truck gewerkt. VDL en DAF sloegen de handen ineen en ontwikkelden samen de DAF CF Electric VDL E-Power. De elektrische truck wordt dit jaar nog aan klanten geleverd.

De vrachtwagen heeft een gewicht van 40 ton en is bedoeld voor distributie in de binnensteden. DAF nam de cabine en het chassis voor zijn rekening. VDL leverde de elektromotor en batterijen. VDL maakte hierbij gebruik van zijn expertise op het gebied van elektrische bussen. De technologie is dan ook in grote lijnen hetzelfde. De elektrische vrachtwagen beschikt over een elektromotor met een vermogen van 210 kilowatt en een accupakket van 170 kilowattuur. Op een volle lading kan hij ongeveer 100 kilometer rijden.

5. MAN wint prijs voor elektrische truck

Ook truckfabrikant MAN werkt aan een elektrische vrachtwagen, met een focus op stadslogistiek. Begin 2018 werden 9 exemplaren van de zogeheten eTruck al uitvoerig getest. Aan het einde van dit jaar moet de elektrische vrachtwagen in serieproductie genomen worden.

De inspanningen van MAN op het gebied van duurzaam transport bleven niet onopgemerkt. De truckfabrikant mocht recentelijk de European Transport Award for Sustainability in ontvangst nemen. Deze award is bedoeld voor transportbedrijven die economisch succes combineren met duurzaamheid.

6. Thor Trucks mengt zich in de strijd

Ook kleinere (en wellicht onbekendere) bedrijven werken aan de verduurzaming van de transportsector. Neem de Amerikaanse start-up Thor Trucks, die eind vorig jaar al een prototype van zijn elektrische truck presenteerde: de ET-One. De start-up trok toentertijd veel media-aandacht, omdat hun elektrische vrachtwagen eerder op de markt verschijnt dan de Tesla Semi.

Of de ET-One daadwerkelijk een concurrent wordt van de Tesla Semi lijkt onwaarschijnlijk. Tesla heeft al duizenden preorders ontvangen voor zijn elektrische vrachtwagen. Dat is bij Thor Trucks niet het geval.

Ook qua specificaties lijkt Thor Trucks niet te kunnen tippen aan Tesla. De elektrische vrachtwagen krijgt waarschijnlijk een prijskaartje van $ 150.000 en een actieradius van ongeveer 160 kilometer. De laadcapaciteit van de truck zal neerkomen op ruim 36.000 kilo. Thor Trucks werkt ook aan een optie met een actieradius van bijna 500 kilometer, maar dat zie je terug in de prijs: $ 250.000.

7. Cummins laat van zich horen

Ook Cummins stak de draak met Tesla door zijn prototype van een elektrische truck net iets eerder dan Tesla te presenteren. De elektrische vrachtwagen, genaamd Aeos, is uitgerust met een accupakket van 140 kilowattuur, resulterend in een actieradius van ongeveer 160 kilometer. Cummins verving een 12 liter dieselmotor voor het accupakket en de elektrische aandrijving, waarbij het totale gewicht van de truck ongeveer gelijk bleef met dat van vrachtwagens met een verbrandingsmotor.

De actieradius kan volgens Cummins worden vergroot naar 480 kilometer, door middel van extra accupakketten.

8. Hyundai zet in op waterstof vrachtwagen

Hyundai heeft inmiddels al flink wat ervaring opgedaan op het gebied van waterstof. Met de Nexo en de ix35 heeft het Zuid-Koreaanse automerk al twee waterstofauto’s op de markt gebracht. Nu wil Hyundai waterstof ook in de transportsector introduceren. In 2019 trekt het automerk daarom het doek van een emissievrije vrachtwagen op waterstof.

Er is nog niet veel bekend over de duurzame vrachtwagen. Wel publiceerde Hyundai al een eerste afbeelding van de truck, die overigens nog geen naam draagt. In een persbericht laat Hyundai verder weten dat de vrachtwagen een simpel design zal krijgen, waarbij rekening wordt gehouden met de aerodynamica, zodat de truck zo energie-efficiënt mogelijk kan opereren.

9. Toyota test waterstoftruck uitvoerig

Waar Hyundai zijn waterstoftruck nog moet onthullen, is Toyota al een stapje verder. Het Japanse automerk test zijn emissievrije vrachtwagen op waterstof al in de praktijk, rondom de havens van Los Angeles en Long Beach. Het automerk heeft inmiddels al meer dan 16.000 testkilometers afgelegd.

Daarnaast presenteerde Toyota onlangs de 2.0-versie van zijn waterstoftruck, genaamd Beta. De emissievrije vrachtwagen is een geüpdatete versie van de waterstoftruck die het Japanse automerk al langer test. De nieuwere versie heeft een hogere actieradius dan zijn voorganger (480 kilometer) en is uitgerust met een slaapcabine.

Wanneer Toyota zijn vrachtwagen op waterstof daadwerkelijk op de markt brengt, is vooralsnog onbekend.

10. Nikola Motor gooit hoge ogen

Ook Nikola Motor werkt aan meerdere trucks op waterstof. Het eerste voertuig moet een gigantische actieradius van 1.900 kilometer krijgen. De Nikola One, zoals de waterstoftruck heet, dankt dit bereik aan een accupakket van 320 kilowattuur. De waterstof vrachtwagen is uitgerust met zes elektromotoren, met een totaal vermogen van 1.000 paardenkracht. Hiermee kan de truck binnen 30 seconden een snelheid van 100 kilometer per uur bereiken.

Bekijk de onthulling van de truck:

Het duurt nog even voordat de Nikola One daadwerkelijk van de band rolt. Nikola hoopt dat de eerste vrachtwagens in 2020 de weg op kunnen. Naast de Nikola One wordt ook de Two ontwikkeld. 

Tre

Nikola kondigde begin november aan een derde waterstoftruck te ontwikkelen: de Nikola Tre. Tre is Noors voor drie. De vrachtwagen wordt gebouwd voor de Europese markt, voor Azië en Australië. De eerste Tre moet in 2023 geproduceerd worden. 

11. Boonstra is er vroeg bij

Ter afsluiting een stukje Hollands glorie: het Nederlandse Boonstra heeft namelijk al een tijdje een 44 tons elektrische truck in gebruik. Het transportbedrijf was er vroeg bij en schafte de truck in 2015 al aan, maar door complicaties kon hij in 2017 pas in gebruik genomen worden.

De vrachtwagen beschikt over een accupakket van 173 kilowattuur, goed voor een bereik van 130 kilometer.

Hebben we iets gemist? Laat het ons weten door onder het artikel te reageren!

Hoofdafbeelding: Tesla | Afbeelding in tekst: Hyundai | Afbeelding onderaan: Boonstra