12-11-2018 17:09 | Door: Bas Joosse

Bouwprojecten midden in de stad zijn vaak moeilijk bereikbaar voor bouwverkeer. Om dat te veranderen onderzoekt een aantal partijen in Amsterdam de komende tijd de mogelijkheden om het bouwtransport over het water te laten verlopen.

Het onderzoek, met de toepasselijke naam ‘Amsterdam Vaart’ wordt uitgevoerd door TNO, havenbeheerder Port of Amsterdam, de gemeente Amsterdam en Waternet. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat financiert het project.
 

Bouwhub
Bij het onderzoek wordt gebruikgemaakt van een ‘bouwhub’ in het havengebied. Leveranciers leveren bij die bouwhub hun materialen af, waarna de vracht als één lading per schip naar de bouwplaats vervoerd wordt. Daarmee worden vervoersbewegingen verminderd en wordt ook minder CO2 uitgestoten.

Het vervoer binnen het project gebeurt met dekschuiten die elektrisch worden aangedreven of grotendeels op een groene brandstof varen.

Lees ook: Is waterstof dé duurzame oplossing voor de binnenvaart?

Investeren

Het project moet uiteindelijk zorgen voor uitstootvrij vervoer, maar dat is nog toekomstmuziek. Het Amsterdam Economics Board verwacht dat meer aannemers durven te investeren als het transport over het water toeneemt. Omdat het vervoer vanaf het water verder de stad in volgens de partijen nog te duur is, wordt met ‘Amsterdam Vaart’ alleen gefocust op bouwprojecten die direct aan het water liggen.

Lees ook: Primeur in Amsterdam: zelfsturende vloot in de grachten

Amsterdam heeft de komende jaren een aantal grote bouwprojecten op het programma staan. Zo verrijst aan het IJ een nieuw kantoor van booking.com en gaat de Zuidas fors op de schop. Beide locaties zijn over het water goed bereikbaar.

Bron: TNO