21-01-2019 13:29 | Door: Martijn van der Donk

Waar doet Maersk als ’s werelds grootste transportbedrijf op het gebied van verduurzaming? Uiteraard is verduurzaming van dat transport zelf een belangrijk onderdeel van het duurzaamheidsbeleid. De Deense containervervoerder heeft daarnaast een op het eerst gezicht minder voor de hand liggend streven: het terugdringen van voedselverspilling. 

De toevoeging ‘op het eerste gezicht’ is hier op zijn plaats, want wie de harde cijfers onder ogen krijgt, begrijpt meteen dat Maersk zich vol inzet in de strijd tegen voedselverspilling. Allereerst zijn daar natuurlijk de algemene cijfers: Volgens de Verenigde Naties gaat wereldwijd jaarlijks voor $1,2 biljoen aan voedsel verloren. Dat is een derde van de totale voedselvoorziening. Ongeveer 80 procent van het voedsel gaat al verloren nog voordat het in de schappen beland. Daar staat tegenover dat de verwachte voedselvraag in 2050 met 50 procent is gestegen. Als er niets gedaan wordt dreigt het probleem van voedselverspilling nog veel groter te worden.

Impact

Maar ook de harde cijfers van Maersk zelf verklaren waarom het transportbedrijf zo zwaar inzet op het thema voedselverspilling. Het Deense bedrijf heeft wereldwijd een aandeel van 27 procent in het gekoelde voedseltransport. Dat de multinational daar veel impact kan maken, mag duidelijk zijn. 

Het transportbedrijf neemt in de eigen keten de nodige maatregelen om voedselverspilling tegen te gaan. Zo ontwikkelde het de zogeheten Star Cool container voor het vervoer van fruit. Door controle van klimaat en zuurstoftoevoer, wordt het rijpproces van fruit vertraagd. Het transportduur kan daarmee tot 45 dagen verlengd worden. Het stelt Maersk enerzijds in staat om zijn markt te vergroten en te vervoeren naar verdere locaties. Anderzijds betekent het ook dat fruit dat in de schappen ligt langer houdbaar is. 

Lees ook: Maersk wil vrachtschepen bevoorraden met drones

FoodTrack programma

Tegelijkertijd sluit Maersk zijn ogen niet voor het feit dat veel voedsel verloren gaat in de periode tussen oogst en distributie. De logistieke reus beseft dat het zelf niet alle kennis in huis heeft om daar wat aan te doen. Samen met ‘startup accelerator’ Rockstart ontwikkelde het Deense bedrijf afgelopen voorjaar het zogeheten FoodTrack programma. 

Startups worden daarin nadrukkelijk uitgenodigd om met innovatieve oplossingen te komen tegen voedselverspilling. Honderden beginnende bedrijven kregen in het programma de kans om hun ideeën te pitchen in het hoofdkantoor van Maersk. De beste ideeën maken kans op financiering of een partnerschap met Maersk. 

Een van de partijen is het Deense FreshLand, dat in een digitale marktplaats boeren, retailers en consumenten direct aan elkaar koppelt. Een andere startup is het Amerikaanse iFood Packaging, dat een innovatie en duurzame verpakkingsmethodologie heeft ontwikkeld waarmee groente en fruit langer houdbaar wordt. 

Ketenaanpak

Om het omvangrijke probleem van voedselverspilling aan te pakken is een ketenaanpak noodzakelijk, aldus Peter Votkjaer Jorgensen, venture van Maersk’s investeringstak Maersk Growth. 

Met het aanpakken van het probleem van voedselverspilling komt Maersk tegemoet aan een aantal Sustainable Development Goals. Maar uiteraard zit er ook een groot zakelijk motief achter deze ketenaanpak, aldus Jorgensen. “Een probleem aanpakken dat jaarlijks meer dan een biljoen dollar kost is ook gewoon goede business voor iedereen in de waardeketen.” 

Lees ook: '$700 mrd aan voedselverspilling is vermijdbaar'

DuurzaamBedrijfsleven bezocht Maersk tijdens een innovatiereis in september vorig jaar. Op 11 en 12 april 2019 gaan wij weer binnen Europa op pad om de meest innovatieve bedrijven te bezoeken. Wil jij ook van koplopers leren hoe zij succesvol duurzaam ondernemen? Met hen in gesprek gaan over het aanpakken van duurzame uitdagingen? En andere professionals uit het bedrijfsleven ontmoeten die ook voorop willen lopen? Voor meer informatie kun je mailen naar info@duurzaambedrijfsleven.nl

Afbeelding: Shutterstock