21-01-2019 16:40 | Door: Bas Joosse

De zeevaart is belangrijk voor het wereldwijde transport van goederen, maar zorgt tegelijkertijd voor veel vervuiling. Het Havenbedrijf Rotterdam trekt in totaal vijf miljoen euro uit om de CO2-uitstoot van de scheepvaart terug te dringen.

Met het geld worden projecten ondersteund waarmee duurzame brandstoffen ontwikkeld worden. De regeling is bedoeld als steuntje in de rug. “We willen een actieve rol spelen in het verlagen van de CO2-uitstoot van de scheepvaart. Met deze regeling kunnen we verschillende concrete projecten net die financiële ondersteuning geven die nodig is om ze te realiseren”, stelt CEO Allard Castelein van het havenbedrijf. De haven heeft de ambitie om op termijn CO2-neutraal te opereren.

Brandstoffen ontwikkelen

De haven richt zich met de zogeheten Stimuleringsregeling Klimaatvriendelijke Zeevaart op brandstoffen die minder CO2 uitstoten. Brandstofproducenten, -leveranciers, verladers, charteraars, scheepseigenaren en de fabrikanten van scheepsmotoren worden uitgenodigd om projecten op te zetten met brandstoffen die weinig CO2 bevatten of zelfs CO2-vrij zijn.

Lees ook: Hoe gaat Rotterdam de CO2-uitstoot van de scheepvaart reduceren?

Eén van de voorwaarden om mee te doen met de regeling is dat de alternatieve brandstof in de Rotterdamse haven geleverd moet worden. De brandstoffen moeten meer dan 50 procent CO2 besparen. Als er een biobrandstof gebruikt wordt, moet die geproduceerd zijn uit rest- en afvalstromen. In de regeling, die loopt tot eind 2022, is vijf miljoen euro beschikbaar.

Minder uitstoot

De CO2-uitstoot in de zeevaart moet de komende jaren fors teruggeschroefd worden. Wereldwijd stootte de sector in 2018 2,5 procent van alle broeikasgassen uit. Vorig jaar maakte de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) de harde afspraak dat de uitstoot van CO2 in 2050 gehalveerd moet zijn ten opzichte van 2008. In 2030 moeten de schepen gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoten.

Lees ook: Stookolie met minder CO2: Rotterdamse scale-up maakt het

 

Bron: Port of Rotterdam | Afbeelding: Adobe Stock