05-02-2019 16:26 | Door: Bas Joosse

De Duitse rederij Hapag-Lloyd laat een containerschip ombouwen om een LNG-aandrijving te krijgen. Het schip, de ‘Sajir’ kan 15.000 containers vervoeren en moet na de verbouwing op liquefied natural gas (LNG) kunnen varen of op een brandstof met een laag zwavelgehalte (LSFO).

Hapag-Lloyd is één van de grootste containervervoerders ter wereld. De reder heeft 226 schepen en vervoert vracht over de hele wereld. Van de ruim 200 schepen zijn er 17 ‘LNG-ready’. De Sajir is het eerste schip dat omgebouwd wordt. Het schip heeft plaats voor 14.993 containers en is 368 meter lang.  

Pilot

“Met het ombouwen van de Sajir zijn we de eerste reder in de wereld die een schip van dit formaat ombouwt naar een LNG-aandrijving”, stelt Richard von Berlepsch, algemeen directeur fleetmanagement bij de rederij.Het bedrijf hoopt van de ombouw te kunnen leren. “Met deze pilot hopen we de weg te effenen zodat grote schepen omgebouwd kunnen worden om deze alternatieve brandstof te gebruiken”, zegt Von Berlepsch.

De ombouw vindt plaats op een scheepswerf in Shanghai. Als het schip in de dokken ligt, wordt de motor omgebouwd naar een motor die twee soorten brandstof aan kan. In principe moet het schip op LNG lopen; de low sulfur fuel oil (LSFO) dient als back-up brandstof.

Het gebruik van LNG als brandstof kan er in potentie voor zorgen dat de CO2-uitstoot met 15 tot 30 procent afneemt. De uitstoot van zwaveldioxide zou zelfs met meer dan 90 procent moeten afnemen.

CO2-uitstoot verminderen

De internationale zeevaart staat voor ambitieuze besparingsdoelen. In 2018 sprak de Internationale zeevaartorganisatie IMO af dat de uitstoot van CO2 in 2050 gehalveerd moet zijn ten opzichte van 2008.  Om de uitstoot te halveren, wordt vooral gekeken naar de ontwikkeling en het gebruik van duurzame brandstoffen. De stookolie en diesel die nu gebruikt worden, zorgen voor veel vervuiling.

Alternatieven

Alternatieven als LNG of waterstof worden nog niet veel gebruikt, of staan nog in de kinderschoenen. Certificeringsbureau DNV GL liet vorig jaar nog weten voorlopig nog geen elektrische scheepvaart te verwachten: de batterijen zijn niet sterk genoeg voor de lange routes over zee. Elektrische schepen zijn er al wel. Zo werd in 2017 ’s werelds eerste volledig elektrische vrachtschip te water gelaten in de Chinese stad Guangzhou. Het emissievrije schip heeft een actieradius van 80 kilometer, na een laadtijd van 2 uur.

Bron: Hapag-Lloyd | Afbeelding: Adobe Stock