12-03-2019 16:53 | Door: Bas Joosse

Containerrederij CMA CGM en de transportafdeling van Ikea laten binnenkort een containerschip varen op  duurzame stookolie van het Nederlandse bedrijf GoodFuels. Hiermee willen de partijen aantonen dat de stookolie met minder CO2 een schaalbaar alternatief voor normale stookolie is.

Op 19 maart zal een containerschip van CMA CGM in Rotterdam de biobrandstof bunkeren. Reder CMA CGM, Ikea, GoodFuels en Port of Rotterdam willen met de proef de schaalbaarheid, duurzaamheid en technische ‘volwassenheid’ van duurzame brandstoffen aantonen. Als de pilot een succes blijkt, wil Ikea alle containers die vanuit Rotterdam vervoerd worden, op de duurzame brandstof laten varen. De

“Met deze pilot tonen wij aan dat geavanceerde biobrandstoffen vandaag al kunnen worden ingezet om de footprint van scheepvaart te verlagen. Als Ikea willen we onze verantwoordelijkheid nemen door allereerst voor onze klanten ons eigen zeetransport te verduurzamen en daarnaast deze cruciale ontwikkeling te stimuleren in de scheepvaartindustrie”, zegt Elisabeth Munck af Rosenschöld, global sustainability manager van Ikea Global transport & logistics services.

CO2-vermindering

De scheepvaartindustrie drijft nu nog vooral letterlijk op stookolie. Het gebruik daarvan zorgt voor veel milieuverontreiniging. De brandstof bevat veel zwavel, wat slecht is voor het milieu. De biobrandstof van GoodFuels stoot volgens het bedrijf bij verbranding negentig procent minder CO2 uit dan stookolie. Vorig jaar deed GoodFuels al een eerste succesvolle test aan boord van een Deens schip.

Voor het Havenbedrijf Rotterdam is het initiatief een belanrgijk signaal, stelt CEO Allard Castelein. “Deze bunkering laat ziet dat CO2-reductie in de zeescheepvaart goed mogelijk is. Het is duidelijk dat verladers een belangrijke rol spelen in het reduceren van de CO2-uitstoot van de scheepvaart. De noodzakelijke infrastructuur hiervoor is in Rotterdam aanwezig”, zegt hij. Het havenbedrijf heeft de komende vier jaar een subsidie van € 5 miljoen beschikbaar voor projecten die bijdragen aan een verduurzaming van de scheepvaart.

Duurzame uitdagingen

De scheepvaart staat de komende jaren voor grote duurzaamheidsuitdagingen. In 2030 moeten alle schepen wereldwijd gemiddeld 40 procent minder CO2 uitstoten dan in 2008. In 2050 moet de uitstoot gehalveerd zijn. Naast het gebruik van biobrandstoffen wordt ook het inzetten van batterijen onderzocht.

Bron: The GoodShipping Program | Afbeelding: Adobe Stock