22-03-2019 14:16 | Door: Bas Joosse

Aardappelverwerker Lamb Weston / Meijer maakt het transport tussen twee productielocaties duurzamer. Twee vrachtwagens die continu heen en weer rijden, doen dat vanaf nu op LNG in plaats van diesel.

Twee trucks van transportbedrijf Visbeen rijden 24/7 heen en weer tussen de productielocatie van Lamb Weston / Meijer in het Friese Oosterbierum en de vriesopslag in Bergen op Zoom. De afstand tussen beide locaties is ruim 250 kilometer. Door de vrachtwagens te laten rijden op LNG, besparen beide bedrijven jaarlijks ruim 31 ton aan CO2-emissies.

“Het is belangrijk dat we ketenpartners hebben die met ons meedenken richting een klimaatneutrale toekomst. Dit omvat zowel het duurzaam telen van aardappelen, het productieproces, maar zeker ook het transport van onze producten naar klanten”, zegt Jolanda Soons, duurzaamheidsmanager bij Lamb Weston / Meijer. “Ook hier kunnen we impact maken en deze nieuwe LNG-truck is het rijdende bewijs.”

CO2-uitstoot terugdringen

De overstap op LNG is een bewuste keuze voor vervoerder Visbeen. “Dat we het nu op LNG gaan proberen, is omdat wij vinden dat we anders moeten gaan denken. Met zulke grote aantallen kilometers kunnen we onze CO2-uitstoot zo behoorlijk terugdringen", stelt aandeelhouder Adrie Visbeen. De vrachtwagen en de trailer zijn voorzien van een elektrische koeling, waarbij de stroom wordt opgewekt via de versnellingsbak van de vrachtwagen.

Lees ook: De opmars van LNG: 8 vragen over vloeibaar aardgas

LNG als brandstof is niet de eerste slag die Visbeen en Lamb Weston / Meijer samen maken. Sinds 2017 is het aantal gemiddelde wegkilometers per ton eindproduct verlaagd van 459 naar 432 kilometer. Ook worden er meer goederen per schip en trein vervoerd.

Voor Lamb Weston / Meijer is de verduurzaming van het transport slechts één van de projecten die het bedrijf onderneemt om de CO2-impact te verminderen. Zo wordt restwarmte geleverd aan een nabijgelegen uienproducent.

Bron: Lamb Weston / Meijer | Afbeelding: Adobe Stock