08-05-2019 11:12 | Door: Bas Joosse

Door onderling data te delen, kunnen transportbedrijven hun vrachtwagens voller krijgen. Hiermee wordt niet alleen minder lucht vervoerd, maar kan ook CO2 worden bespaard. Dat stelt ABN Amro in een rapport. Volgens de bank kan de CO2-besparing oplopen tot 500.000 ton per jaar.

In het rapport ‘Logistieke winst met data delen’ schetst ABN Amro de mogelijkheden en belemmeringen van het delen van data. Het onderzoek werd uitgevoerd onder 63 bedrijven. Volgens de bank is 97 procent van alle respondenten bereid om data te delen, maar valt dat in de praktijk niet mee. “Veruit de meeste logistieke bedrijven zijn bereid data te delen, maar de praktijk is weerbarstig. Zodra verschillende partijen bij het logistieke proces betrokken zijn – zoals transporteurs die fungeren als onderaannemers – wordt het ingewikkeld”, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom industrie, transport en logistiek bij de bank.

Download het rapport

Data delen

Systemen om data te delen zijn niet altijd op elkaar aan te sluiten en in sommige gevallen zijn bedrijven terughoudend om data te delen uit concurrentieoverwegingen. Slechts 29 procent van de bedrijven deelt ook daadwerkelijk data. Een nieuw systeem, iSHARE genoemd, moet ervoor zorgen dat bedrijven zelf controle hebben over welke data ze gaan delen.

Een groot deel van de bedrijven is het eens met de stelling dat het delen van data leidt tot een hogere beladingsgraad; 79 procent stelt dat dit mogelijk is. De bedrijven stellen dat de capaciteit gemiddeld met 10 procent omhoog kan als alle informatie onderling gedeeld wordt. Als motivatie om zelf data te delen geven de bedrijven aan dat de logistieke keten er efficiënter van kan worden, dat het zorgt voor een hogere bezettingsgraad en dat er CO2 bespaard wordt.

500.000 ton CO2

Als de vrachtwagens 10 procent voller zitten, betekent dat volgens ABN Amro ook dat er 10 procent minder trucks op de weg zijn en dus minder CO2 uitgestoten wordt. Bedrijven profiteren vooral van lagere kosten. Het wegtransport is volgens de bank jaarlijks verantwoordelijk voor de uitstoot van vijf miljoen ton CO2. Een besparing van 10 procent levert dus per jaar  een besparing van 500.000 ton CO2 op.

Alternatieve transportmogelijkheden

Andere besparingsmaatregelen in de transportsector zijn bijvoorbeeld vervoer per spoor of over het water. Hiermee wordt minder CO2 uitgestoten, maar het vervoer is minder flexibel. De opmars van duurzame brandstoffen of vrachtwagens op elektriciteit kan de transportsector verder verduurzamen.

Bekijk hieronder onze infographic over duurzame logistiek:

Bron: ABN Amro | Afbeelding: Adobe Stock