21-05-2019 15:52 | Door: Bas Joosse

De luchtvaart groeit, maar moet tegelijkertijd ook verduurzamen. Een luchthaven als Schiphol levert voor omwonenden geluidshinder en milieueffecten op. Om dat te verminderen, zijn er plannen om vakantievluchten naar Lelystad Airport te verplaatsen. Dat plan kan echter negatieve gevolgen hebben voor de economische groei Schiphol.

Op basis van afspraken uit 2008 mag Schiphol tot 2020 groeien tot 500.000 starts en/of landingen, ofwel vliegbewegingen, per jaar. In 2018 werden 499.444 vliegbewegingen uitgevoerd; verdere groei lijkt praktisch onmogelijk. Om verdere groei toch mogelijk te maken, zouden vakantievluchten verplaatst moeten worden naar Lelystad Airport. De ruimte die dan vrijkomt op Schiphol, moet benut worden om meer zakelijke bestemmingen toe te voegen.

Uitgebreid netwerk

Maar het wegvallen van een deel van de vluchten, kan voor Schiphol negatieve gevolgen hebben, waarschuwt onderzoeksbureau SEO. Het onderzoeksbureau stelt in een rapport dat de meerderheid van alle passagiers op Schiphol niet zakelijk vliegt; de reizigers gaan op vakantie of op familiebezoek. Dankzij het uitgebreide netwerk van bestemmingen die vanaf Schiphol bereikbaar zijn, kunnen reizigers gemakkelijk, snel en tegen relatief lage kosten de wereld over kunnen reizen. 

Het SEO-rapport stelt verder dat de passagiers met het leisure-motief van cruciaal belang zijn voor de Nederlandse welvaart. Luchtvaartmaatschappijen op Schiphol dragen gezamenlijk jaarlijks € 2,7 miljard euro bij aan de welvaart door passagiers met een leisure-motief te vervoeren. Tegelijkertijd zijn de leisure-passagiers van belang om bestemmingen voor de zakelijke reiziger in stand te houden.

“Zonder deze passagiers zouden vele bestemmingen niet rendabel zijn en zouden dan niet meer direct kunnen worden aangevlogen door businesspassagiers. Leisure én business hebben elkaar nodig: business en transfers voor de connectiviteit, voor meer verschillende bestemmingen, leisure voor de frequentie, duidelijk gericht op een paar directe bestemmingen”, zegt Frank Oostdam, directeur van reiskoepel ANVR. “Wanneer een bepaald segment niet meer op Schiphol wordt geaccommodeerd, neemt het aanbod en daarmee de concurrentie af, wat leidt tot hogere prijzen. Indien een bestemming niet meer direct vanaf Schiphol wordt aangeboden, krijgen passagiers ook te maken met langere reistijden."

Duurzaamheid

Luchtvaartmaatschappij TUIfly voerde in 2018 9.574 starts en landingen uit op de luchthaven en was daarmee de negende luchtvaartmaatschappij qua starts- en landingen. De airline pleit er voor dat bij de toekenning van de slots rekening gehouden wordt met duurzaamheid. Door bij het toekennen van slots duurzaamheid mee te wegen kunnen de geluidshinder en milieu-effecten namelijk teruggedrongen worden. Een tweemotorige Boeing 787 uit 2015 is bijvoorbeeld een stuk zuiniger dan een viermotorige 747 uit 1990. Nu mogen beide vliegtuigen nog op hetzelfde slot vliegen. 

Totale keten meewegen

Duurzaamheidsmanager Melvin Mak van TUI vindt dat dan de totale keten van een luchtvaartmaatschappij meegewogen moet worden. “Van het afval scheiden tot het recyclen van oude uniformen, elektrisch transport van bagage en procesverbetering op de grond”, zegt hij. TUI verduurzaamt zelf onder andere door de vloot te moderniseren en de afvalscheiding te verbeteren.

Bronnen: ANVR, SEO, Schiphol | Afbeelding: Adobe Stock