12-06-2019 11:36 | Door: Bas Joosse

Een duurzaamheidslabel voor binnenvaartschepen, een schip zonder CO2-uitstoot en in 2050 70 procent minder CO2-uitstoot in de zeevaart. Dit zijn enkele punten uit een Green Deal tussen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en verschillende partijen uit de maritieme sector.

De Green Deal moet ervoor zorgen dat de scheepvaart duurzamer wordt. Zo moet de binnenvaart in 2030 minimaal 40 procent minder CO2 uitstoten. Eén van de manieren om dat te realiseren, is een subsidieregeling voor de aanschaf van schone motoren. Het ministerie trekt hier € 15 miljoen voor uit.

Lees ook: Is waterstof de duurzame oplossing voor de binnenvaart?

Naast de ontwikkeling van schone motoren reserveert het ministerie ook geld om duurzame brandstoffen en meer brandstofbesparing mogelijk te maken. Duurzame brandstoffen worden nu op bescheiden schaal getest, onder andere op containerschepen. Ook krijgen binnenvaartschepen in de toekomst een duurzaamheidslabel, waarmee schippers onder andere korting kunnen krijgen op de havengelden. Banken zullen onderzoek doen naar nieuwe financieringsmodellen.

Minder CO2-uitstoot zeevaart

Voor de zeevaart zijn ambitieuze afspraken gemaakt. In internationaal verband werd in 2018 al afgesproken dat de zeevaart in 2050 50 procent minder emissies mag uitstoten dan in 2008. In de Nederlandse Green Deal is dat doel nog fors scherper gesteld: in 2050 moet de CO2-uitstoot met 70 procent teruggedrongen zijn.

Naast de CO2-reductie wordt ook vaart gezet achter de ontwikkeling van een schip zonder CO2-uitstoot. De Rijksrederij (een onderdeel van Rijkswaterstaat, red.) wordt de eerste klant voor het schip dat in 2030 moet varen. Op dit moment zijn er nog weinig schepen die volledig zonder CO2-uitstoot kunnen varen.

Vanuit de maritieme sector komen positieve reacties. “De Nederlandse reders willen samen met de maritieme sector een ‘groene’ boterham verdienen en de Green Deal is een van de handvatten om dat te kunnen realiseren, waarbij economie en ecologie hand in hand gaan”, stelt Annet Koster, directeur van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders.

Bron: Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, KVNR | Afbeelding: Adobe Stock