24-06-2019 07:28 | Door: Bas Joosse

Containerrederij Maersk gaat klanten de mogelijkheid bieden om hun zeevracht op biobrandstof te laten vervoeren. Dit doet de rederij na een succesvol experiment waarbij een zeeschip op biobrandstof van Rotterdam naar Shanghai voer. Kledingmerk H&M gaat als eerste meedoen aan de proef.

Maersk voerde tussen maart en juni een proef uit door een zeeschip op 20 procent biobrandstof te laten varen. De Mette Maersk legde van Rotterdam naar Shanghai en weer terug 25.000 nautische mijl (46.300 kilometer) af. Bij het experiment waren Heineken, DSM, Shell, Unilever, FrieslandCampina en Philips betrokken. Het schip bespaarde 1.500 ton CO2 en 20 ton zwavel door het gebruik van de biobrandstof.

Emissies verminderen

“De proef met biobrandstof heeft aangetoond dat brandstoffen met minder CO2 nu al toegepast kunnen worden”, zegt Søren Toft, coo van Maersk. “Hoewel het nog geen definitieve oplossing is, is het zeker wel een deel van de oplossing. Het kan ook als tijdelijke oplossing dienen om de CO2-emissies te verminderen.” Door de biobrandstof aan te bieden aan klanten wil Maersk hen helpen om hun bevoorradingsketens verder te verduurzamen. In internationaal verband is in 2018 afgesproken dat de zeevaart in 2050 de emissies met de helft verminderd moet hebben.

Klimaatpositief

Het Zweedse kledingconcern H&M is één van de eerste klanten van de biobrandstof. “Onze ambitie is om in 2040 klimaatpositief te zijn. Dat vraagt om samenwerking en betrokkenheid van alle partijen in de bevoorradingsketen. We gebruiken onze grootte om goed te doen en om innovatieve oplossingen schaalbaar te maken”, stelt Helena Helmersson, coo bij H&M.

Het gebruik van biobrandstof levert extra kosten op voor de vervoerders. Maersk, één van de grootste reders ter wereld, wil dat er wereldwijd beleid komt om die kosten omlaag te brengen. “We geloven dat dit de enige commercieel haalbare weg is om CO2-neutraal te worden”, zegt Toft.

Andere transportsectoren

Biobrandstoffen worden in meer sectoren dan alleen de scheepvaart ingezet. In het wegtransport wordt de komende jaren veel geïnvesteerd in bio-LNG met een Europees netwerk. Voor de luchtvaart wordt duurzame kerosine een grote rol toegedicht.  

Bron: Maersk | Afbeelding: Adobe Stock