19-07-2019 16:43 | Door: Rianne Lachmeijer

Drones vliegen niet alleen; ze varen ook. In een pilot zette Port of Amsterdam een varende drone in om de diepgang van schepen te controleren bij de sluizen van IJmuiden.

Voor de pilot werkt Port of Amsterdam samen met de Douane, Seabed en Maritime Robotics. De partijen willen daarmee meer kennis en ervaring opdoen met varende drone-technologie.

Het takenpakket van de drone

Het gaat bij de pilot om de controle van zogenoemde marginale schepen. Dit zijn schepen die vanwege hun diepgang een ontheffing nodig hebben om de Noordersluis te mogen passeren. Onderdeel van de controle zijn het lezen van merken die zich op de romp van het schip bevinden en een zoutmeting. Een meting van het zoutgehalte is van belang, omdat het zoutgehalte achter de sluizen lager is dan voor de sluizen, waardoor schepen achter de sluizen dieper in het water liggen.

Deze taken lenen zich goed voor het testen van drone-technologie. Tijdens de pilot is de drone vanuit veiligheidsoverwegingen ‘bemand’, ondanks dat hij (semi)autonoom kan varen.

De Amsterdamse systeemintegrator Seabed haalde de Telemetron van Maritime Robotics uit Noorwegen naar de Nederlandse haven voor de testweek. Dit is het onderzoeksschip van Maritime Robotics waarop zij hun hardware en software testen. Seabed verzorgde de meetapparatuur aan boord van het onderzoeksschip.

Lees ook: 5 toepassingen voor drones

Digitalisering van de scheepvaart

De introductie van drone-technologie in de scheepvaart gaat samen met de ontwikkeling van autonoom varende schepen, stelt Port of Amsterdam. De haven verwacht dat deze nieuwe technologieën in de toekomst een grote impact gaan hebben op de nautische processen.

Het experiment dat van 8 tot 13 juli plaatsvond met de varende drone draagt bij aan het in kaart brengen van de mogelijke impact. Ook toont het waar de potentie van de technologie voor het havenbedrijf kan liggen en welke stappen het havenbedrijf moet nemen om klaar te zijn voor een meer structurele inzet in de toekomst.

Voor de Douane zit de meerwaarde in de mogelijkheid om het douanetoezicht verder te perfectioneren voor de controle van scheepsrompen van schepen die de havens binnenkomen.

Lees ook: Port of Amsterdam als circulaire hotspot: hoe een haven de circulaire economie versnelt 

Drones en duurzaamheid

In deze pilot wordt niet expliciet gesproken over de duurzaamheidskansen van drones, maar die zijn er wel degelijk. Zo maakte China al jaren geleden bekend drones in te gaan zetten die met behulp van infraroodcamera’s vervuilende bedrijven opsporen. Ook voor duurzaamheids-checks van woningen bieden drones een uitkomst. De onbemande vliegtuigjes meten sneller en preciezer waar warmte weglekt.

Lees ook: Onderzoekers starten crowdfunding voor duurzame malariabestrijding met drones

Bron: Port of Amsterdam | Afbeelding: Adobe Stock