05-08-2019 16:40 | Door: Bas Joosse

Een terugkeer van zeppelins kan helpen om een waterstofeconomie op gang te brengen, doordat de luchtschepen de energiedrager kunnen vervoeren naar afgelegen gebieden. Dit stellen onderzoekers van een internationaal onderzoeksinstituut. Ook kunnen de luchtschepen ervoor zorgen dat de emissies in de transportsector verminderd worden. Door de snelheid waarmee de luchtschepen voortbewegen, kunnen ze een alternatief zijn voor de scheepvaart. 

De onderzoekers van het International Institute for Applied Systems Analysis (IIASA) uit Oostenrijk stellen in het rapport dat een zeppelin op acht tot tien kilometer hoogte gebruik kan maken van de straalstroom: een krachtige wind die bijna altijd waait. De straalstroom zorgt ervoor dat het luchtschip voortgestuwd wordt, wat brandstof en CO2 bespaart. Het onderzoek stelt dat een rondje rond de wereld over het noordelijk halfrond met een zeppelin nog maar zestien dagen duurt en op het zuidelijk halfrond nog maar veertien dagen. Een zeereis rond de wereld duurt een stuk langer.

Wereldwijd is de transportsector verantwoordelijk voor ongeveer 25 procent van de CO2-uitstoot, stellen de onderzoekers. De zeevaart stoot wereldwijd ongeveer 3 procent aan emissies uit, maar de onderzoekers stellen dat dat getal sterk zal toenemen, variërend van 50 tot 250 procent in 2050. In 2018 maakte de zeevaart al afspraken om de CO2-emissie sterk terug te dringen.

Transport van waterstof

De luchtschepen kunnen volgens de onderzoekers ook een rol spelen bij het vervoeren van waterstof. Eén van de uitdagingen in een waterstofeconomie is het transport van de energiedrager. Om het waterstofgas vloeibaar te maken, moet de energiedrager worden gekoeld tot - 253 graden Celsius. De onderzoekers stellen dat waterstof in gasvorm getransporteerd kan worden in het luchtschip of in de ballon.

Het transporteren van waterstof in vloeibare vorm is met een luchtschip bovendien voordeliger, stelt het onderzoek. Omdat de temperatuur in de luchtlagen van de straalstroom ongeveer vijftig tot tachtig graden beneden het vriespunt ligt, kost het volgens de onderzoekers ook minder energie om de waterstof te koelen tot - 253 graden Celsius. 

Britse experimenten

Experimenten met de inzet van zeppelins worden al een aantal jaren uitgevoerd. In de jaren ’30 van de vorige eeuw werden zeppelins veelvuldig ingezet. Het Britse bedrijf Hybrid Air Vehicles doet sinds 2016 experimenten met de Airlander, een grote zeppelin. Het gevaarte van 92 meter lang en 44 meter breed moet een lading van tien ton kunnen vervoeren.

Bronnen: Science Daily, iiasa | Afbeelding: Adobe Stock