14-08-2019 11:12 | Door: Bas Joosse

Elektrisch vervoer is één van de elementen voor het verduurzamen van de stadslogistiek. Het aantal elektrische vrachtwagens en bestelbussen neemt de laatste jaren snel toe. Dat biedt kansen voor aanbieders van slimme laadinfrastructuur en voor vrachtwagenbouwers, concludeert een rapport van de Topsector Logistiek.

Het onderzoek "Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen in stadslogistiek" is uitgevoerd door Buck Consultants International, CE Delft, Districon, de Hogeschool van Amsterdam, Panteia en TNO. In het onderzoek is de regio Groot Amsterdam als uitgangspunt genomen.

Download het onderzoek

De onderzoekers concluderen dat het mogelijk is om met elektrische bestelbusjes de stadslogistiek elektrisch uit te voeren. Hoewel de aanschafkosten hoger zijn, zijn de operationele kosten en de onderhoudskosten lager. Voor elektrische vrachtwagens is dit een ander verhaal, omdat er nog niet veel modellen beschikbaar zijn. “De haalbaarheid van vrachtwagens op batterijen zal in de komende jaren moeten blijken”, stellen de onderzoekers. Zij zien plugin hybrides als mogelijke tussenoplossing.

Milieuzone naar zero-emissie

In een groot deel van Amsterdam geldt nu een milieuzone; vervuilende auto’s, vrachtwagens en bestelbusjes mogen er niet in. In de studie is gekeken wat het effect is als een groot deel van de milieuzone alleen nog toegankelijk wordt voor elektrische voertuigen. In dat geval moeten volgens de onderzoekers 30.000 bestelbusjes en 4.700 vrachtwagens omgebouwd worden tot een elektrisch voertuig. De voertuigen zorgen gezamenlijk voor een extra energievraag van 248 gigawattuur. In de berekeningen is Amsterdam-Noord niet meegerekend.

Door de extra energievraag wordt ook slim laden als belangrijk aspect genoemd. Volgens het rapport zijn er vier mogelijke locaties om een voertuig op te laden: bij bedrijven zelf, bij klanten, onderweg of bij medewerkers thuis. De onderzoekers concluderen dat elektrische bestelbussen ’s nachts vaak net buiten een woonwijk worden opgeladen, bij publieke laadpalen.

Lees ook: Greenchoice laadt elektrische auto’s slim op door app

Aanbevelingen

Het rapport stelt dat de overheid de aanleg van laadinfrastructuur moet stimuleren en faciliteren. In de regio Groot-Amsterdam zijn ongeveer 18.500 nieuwe laadpunten nodig.

Bekijk hieronder onze infographic over hoe duurzame logistiek eruit kan zien:

Bron: Topsector Logistiek | Afbeelding: Adobe Stock | Infographic: Ivo van IJzendoorn