03-09-2019 17:36 | Door: Rianne Lachmeijer

Amsterdam wil de eerste emissievrije stad ter wereld zijn door vanaf 2030 benzine- en dieselauto’s te weren. Dat levert uitdagingen op voor post- en pakketbezorging. Een nieuw logistiek centrum in de Amsterdamse haven moet deel uitmaken van de oplossing. Medio 2021 moet het logistieke centrum volledig operationeel zijn.

De logistieke belasting van Amsterdam neemt toe. Dat merken de inwoners en bedrijven onder andere door overbelaste wegen, meer files in de binnenstad en langere levertijden. Daarnaast verslechtert de luchtkwaliteit. Eerder maakte de gemeente Amsterdam bekend dit probleem aan te willen pakken door vanaf 2030 alle voertuigen met een verbrandingsmotor te weren.

“We willen schonere lucht voor alle Amsterdammers. Vieze lucht is nu nog te vaak een sluipmoordenaar. Na roken, slecht eten en weinig bewegen is vieze lucht het vierde grootste gezondheidsrisico voor de Amsterdammer”, zei verantwoordelijk wethouder Sharon Dijksma eerder dit jaar bij de presentatie van het Actieplan Schone Lucht.

Met de opening van de Amsterdam Logistic Cityhub spelen samenwerkingspartners Port of Amsterdam, gemeente Amsterdam, Rijkswaterstaat en Beelen Next in op deze toekomst door een efficiënte last mile logistiek mogelijk te maken. Het gaat om de laatste kilometers die een pakket onderweg naar de consument of een bedrijf aflegt.

Lees ook: Amsterdam lanceert eigen Klimaatakkoord: ‘We gaan niet wachten op Den Haag’

Duurzame logistiek

Larendael Investments ontwikkelt het centrum in de haven van Amsterdam, direct aan het Noordzeekanaal. Met het stadscentrum op zeven minuten varen en de ring Amsterdam op een kilometer afstand is het logistiek centrum goed gepositioneerd om een duurzame last mile te realiseren. Zo gaat de Amsterdam Logistic Cityhub naast opslag aanbieden ook elektrisch, duurzaam en emissievrij vervoer van goederen en personen faciliteren.

Vervoer over water speelt daarbij een belangrijke rol. Het logistieke centrum ontwikkelt hiervoor zelf een multi-inzetbare, emissievrije boot voor personen en goederen. Het varen van goederen door Amsterdam biedt een alternatief voor het vaak drukke verkeer op de weg.

De Amsterdam Logistic Cityhub biedt 125.000 vierkante meter aan opslagruimte en beschikt over ruim 10.000 vierkante meter aan kantoorruimte. Medio 2021 moet het logistieke centrum volledig operationeel zijn.

Lees ook: Port of Amsterdam als circulaire hotspot: hoe een haven de circulaire economie versnelt

Alternatieven voor vervuilende stadslogistiek

Van trucks die in platooning-formatie hun vracht afleveren bij een logistieke hub aan de rand van de stad, tot last-mile levering met elektrische bakfietsen. In onderstaande infographic zetten we duurzame(re) alternatieven voor stadslogistiek op een rij:

Afbeelding: Amsterdam Logistic Cityhub