16-10-2019 16:00 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

Hoe efficiënter de laadruimte van vrachtwagens benut wordt, hoe minder ritten er worden gemaakt. En hoe minder ritten, hoe lager de CO2-uitstoot van de transportsector. Daar zet IPP Benelux op in, door gebruik te maken van het digitale platform Uber Freight.

IPP Benelux, leverancier van pallet- en poolingdiensten en onderdeel van Faber Halbertsma Group, start met zijn nieuwe vrachtdivisie een proefperiode om de software van Uber te testen. Voor Uber geldt de pilot eveneens als een manier de software te testen. Als de pilot succesvol is, wordt de samenwerking uitgebreid en de software breder ingezet.

Minder kilometers met lege laadruimte

Uber Freight is een digitaal platform dat vracht en laadruimte zo efficiënt mogelijk met elkaar verbindt. Dit zorgt ervoor dat vrachtwagens minder kilometers hoeven te rijden met een lege laadruimte, een probleem dat vooralsnog vaak voorkomt in de transportsector.

In de praktijk werkt de software als verbindende schakel tussen leveranciers en verladers: wanneer een vrachtwagen een lading aflevert bij een klant, kan men via de software van Uber bekijken of er andere klussen in de regio beschikbaar zijn. Verlader en leverancier worden dus via de software met elkaar verbonden en kunnen de klus meteen kortsluiten. Dit stelt de vrachtwagenchauffeur in staat om meteen door te gaan met de volgende klus, in plaats van eerst terug te keren met een lege laadruimte.

Elke kilometer telt

Mark Hulland, operations manager van IPP Benelux, is blij met de samenwerking: “We willen onze ladingstromen zo efficiënt mogelijk laten verlopen. Het is daarom geweldig om met een bedrijf te werken dat zo herkenbaar en succesvol is als Uber Freight.”

Dan Buczkowski, verantwoordelijk voor uitbreiding van Uber Freight in Europa, vult aan: “Het is een goede match. Samen met partners als IPP Benelux gaan we de belangrijkste uitdagingen op de markt van vrachtvervoer aan. Elke kilometer telt, het gaat om efficiëntie. Wij bouwen de technologie waarmee verladers hun vracht probleemloos en real-time kunnen laten transporteren met een nog niet eerder vertoonde transparantie en betrouwbaarheid.”

Foto: Adobe Stock