27-11-2019 15:13 | Door: Marc Seijlhouwer

Korte vluchten naar Europese steden als Londen, Parijs en Kopenhagen zorgen voor een derde van al het vliegverkeer op Nederlandse luchthavens. Deze korte vluchten stoten samen 3,5 miljoen ton CO2 uit.

Dit blijkt uit een nieuwe analyse van Nederlandse vluchten op korte afstand van ingenieursbureau RoyalHaskoningDHV. Het bureau bekeek alle vluchten naar bestemmingen tot 750 kilometer. Het overgrote deel van de korte vluchten vertrekt vanaf Schiphol (97 procent). Andere luchthavens zoals Rotterdam The Hague en Eindhoven hebben procentueel veel meer verre vluchten.

Download het rapport

10 procent van de uitstoot

De korte vluchten zijn goed voor 38 procent van het aantal vliegbewegingen vanaf Nederlandse luchthavens. De uitstoot van 3,5 miljoen ton is 10 procent van de totale uitstoot van luchtvaart. Deze cijfers zijn gebaseerd op de uitstoot van een landing and take-off-cyclus, waarbij het landen op de bestemming ook is meegenomen.

Lees ook:

Londen is verreweg de belangrijkste korteafstandvlucht; 2,6 van de 23 miljoen passagiers vloog naar de Britse hoofdstad. Parijs (750.000) en Kopenhagen (560.000) zijn daarna de populairste bestemmingen. De cijfers laten zien dat korte vluchten een belangrijke bijdrage leveren aan de totale uitstoot van de luchtvaartindustrie, ondanks het feit dat er voor sommige trajecten (zoals Amsterdam-Londen) duurzamere alternatieven zijn, zoals de auto of trein.

Trein in plaats van vliegtuig

Sommige luchtvaartmaatschappijen proberen het aantal korte vluchten terug te dringen. Zo schrapt reisorganisatie TUI volgend jaar vluchten naar Parijs en bieden ze alleen nog treinen aan. KLM schrapt één van de vijf vluchten naar Brussel vanaf maart 2020. 'Op kortere afstanden zou niet het vliegtuig maar de trein de eerste keus moeten zijn', schreven KLM en de NS afgelopen september toen ze de maatregel aankondigden. Ook wordt het volgend jaar mogelijk om met een directe verbinding - zonder overstap - met de trein van Amsterdam naar Londen te reizen.

RoyalHaskoningDHV gebruikte onder andere cijfers van adviesbureau CE Delft en Eurostat-data. Hiermee berekende het de CO2 per vlucht, afhankelijk van vliegtuigtype en geschatte bezettingsgraad per vliegtuig.

Bron: RoyalHaskoningDHV | Foto: Tobias Arhelger