09-12-2019 12:08 | Door: Redactie DuurzaamBedrijfsleven.nl

De ontwikkeling van een waterstoftankstation in de regio Den Helder is dankzij een subsidie weer een stap dichter bij realisatie. Het tankstation gaat groene waterstof leveren aan scheepvaart, vrachtverkeer en personenvervoer.

Aan het waterstofproject van Port of Den Helder, Engie, Damen Shipyards en diverse andere partijen is bijna € 1,4 mln uit de DKTI-Transport subsidieregeling toegekend. Het project omvat de hele keten en is daarom belangrijk voor de ontwikkeling van de waterstofeconomie.

“Voor succesvolle waterstofprojecten is samenwerking in de keten essentieel”, zegt Pieter Blok, manager duurzaamheid bij Engie. Hij is ervan overtuigd dat het nieuwe waterstoftankstation de ontwikkeling van groene waterstof kan versnellen.

Ontwikkeling groene waterstof

In het gebied van de Kooyhaven in Den Helder komen twee waterstof vulpunten, waarvan een voor personenvoertuigen en vrachtwagens en een voor schepen. De groene waterstof wordt door middel van elektrolyse op locatie geproduceerd, opgeslagen en beschikbaar gemaakt. Een door Engie te realiseren zonnepark van 2,6 megawattpiek gaat de groene stroom aan de elektrolyser leveren. De verwachte maximale capaciteit komt rond de 400 kilo waterstof te liggen.

Waterstofschip

Als onderdeel van het project ontwikkelt Damen Shipyards een waterstofschip, dat aan een pool van potentiële gebruikers wordt aangeboden. Port of Den Helder gaat het schip in ieder geval gebruiken. Het schip op waterstofaandrijving is naar verwachting halverwege 2020 gereed. De keten van zonnepark, elektrolyser en tankstation moet in 2021 volledig operationeel zijn.

Emissieloze scheepvaart

Het project kan een belangrijke rol spelen voor emissieloze scheepvaart op de Waddenzee. Het consortium van bovengenoemde partijen verwacht dat waterstof ook voor andere initiatieven een interessante optie is. Als voorbeeld wordt de verduurzaming van activiteiten van service schepen, offshore suppliers en vervoer van personeel van en naar de offshore installaties van Den Helder maar ook de verduurzaming van schepen van de Koninklijke Marine genoemd.

Meer waterstoftankstations

Port of Amsterdam kondigde onlangs aan dat de bouw van het eerste waterstoftankstation in de haven in het voorjaar van 2020 van start gaat. Na de zomer kunnen vrachtwagens en personenauto’s 24 uur per dag, zeven dagen per week waterstof tanken.

De gemeente draagt € 500.000,- bij aan het project. Daarnaast zet de gemeente haar vuilniswagens om naar waterstof-elektrisch aangedreven wagens. De eerste zes waterstofvuilniswagens gaan in 2020 rijden.

Lees ook dit interview:

Bron: Engie, Port of Amsterdam | Foto: Port of Den Helder, Peter van Aalst